
The Linguistics o f Blame in Media Diseource: 
Language, Ideology and Point o f View in Media Reports 

on the 1998 Lesotho Conflict

Puleng Thetela*

The perception that the media play a very important role in society is already too 
familiar. The present study’ examines the role o f the English Language press (in 
Lesotho and South Africa) in the 1998 Lesotho political conflict. The study is 
concerned with the ways in which news reporters (including news editors) manipulate 
the resources o f language to put across specific ideological perspectives and 
viewpoints in reporting events. The study> is not so much concerned with the 'truth ’ o f 
reported events since the establishment o f this may prove too elusive. The paper 
focuses, instead, on variations in the degrees o f neutrality or bias, which are inscribed 
in the linguistic choices which news reporters make. Through its analysis o f lexical, 
metaphorical and rhetorical choices used by different newspapers to report the same 
events, the paper concludes that news reports can ideologically encode varying 
degrees o f  access to the truth o f things.

Introduction

The perception that the media, that is “ the institutions o f  communication which 
comprise o f  [sic] various forms o f  sound, vision and print, but principally 
television, radio and the press” (Dutton, 1986:1), play a very important role in 
social, political and economic affairs o f  every society is already too familiar. 
Several researchers on media studies have commented on a variety' o f  roles that 
the media play so as to influence public opinion on various issues o f  
public/national interest. To liberal theorists o f  media studies, for example, the 
media organize public understanding on a wide range o f  sociopolitical and

Dr. Puleng Thetela is a Senior Lecturer in the Department of English, 
National University of Lesotho.



ideological issues. To M arxist-leaning media analysts, the media reports 
represent the views o f  certain social classes or interest groups. The latter 
analysts contend that the overall interpretations that the media provide in the 
long run “are those which are most preferred by, at least challenging to, those 
with economic pow er” (Curran & Seaton, 1988:240). Despite differences of 
opinion about the potential beneficiaries o f  media reports, however, there is no 
denying  that the media have a huge responsibility in the dissemination of 
information/knowledge. This kind o f  responsibility thus places the media in the 
spotlight, especially at times o f  major sociopolitical upheavals.

Recent research on media studies has shown the media as increasingly 
instrumental in shaping sociopolitical changes in the 20 th century. In western 
societies, for example, the media have been instrumental in propping up or 
destroying political institutions, or even political figures, through their reporting 
which is often imbued with certain biases towards particular political ideologies 
to which most media tycoons subscribe. A good example is the pivotal role 
played by the media in the recent Clinton-Lewinsky affair which resulted in the 
impeachment trial o f  President Bill Clinton, threatening not only his presidency 
but also his entire political career.

While this study recognizes the interdependence o f  various kinds o f  media in 
information dissemination -  television, radio and newspapers (for example, 
news reported on television and radio also usually appears in the press, and vice 
versa), the paper will only focus on the press (in both its print and electronic 
forms). This study uses a corpus o f  150 news reports, 32 o f  which are news 
editorials, while 48 are from news correspondents/colum nists  o f  individual 
newspapers, and the remaining 70 are contributions by various writers. Articles 
used are those from Lesotho newspapers - M opheme/The Survivor, and the 
newly established Public Eye\ and from South African newspapers, such as The 
Star, Business D ay , M ail and Guardian  (to be referred to as M&G), and very 
few articles from the Citizen; and internet publications such those by Pan 
African News Agency (PANA), Media Institute o f  Southern Africa  (MISA), All 
Africa News Agency (A AN A), and Woza Internet. All these publications 
appeared between May 1998 to February 1999.

112 Linguistic blame in Media Discourse



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 113

Language, Ideology and Point o f  View: Theoretical Perspectives

In order to understand the notion o f  the ‘linguistics o f  b lam e’, it is worth 
examining one o f  the central theories in the creation and interpretation o f  
meaning in any spoken or written text -  that o f  ideology. Within systemic 
linguistics, the term ‘ideology’ means that “whatever genre we are involved in, 
and whatever register o f  the situation, our use o f  language will also be 
influenced by our ideological positions: the values we hold (consciously or 
unconsciously), the biases and perspectives we adopt” (Eggins, 1994: 10). 
About how language encodes ideology, Simpson (1993:6) argues that:

As an integral form o f  social behaviour, language will be inevitably and 
inextricably tied up with the socio-political context in which it functions.
Language is not used in a contextless vacuum: rather, it is used in a host o f  
discourse contexts, contexts which are impregnated with the ideology o f  social 

systems and institutions.

In critical linguistic analysis, on the other hand, a text is seen as a product o f  a 
particular ideological persuasion that determines the why and how  o f  saying in 
the text. Lee (1992) gives an exam ple  o f  The Guardian  and The Times 
reporting the same incident in South Africa, where the former had as its 
headline, “ Riot police shot and killed 11 African dem onstrators”, whereas the 
latter ran the following headline, “ Rioting blacks shot dead”, the difference o f  
the labels demonstrators and rioters reflecting the opposite ideological angles 
of reporting by the two newspapers. In persuasive genres such as newspapers 
and other media forms, therefore, the relationship between language and 
ideology is even more crucial to the reader’s interpretation o f  meaning. On 
ideology and the press, Love & Morrison (1989:143) argue, for example, that 
'The ideological positions o f  many new spapers are fairly well-established and 
the stances they take towards different groups and institutions are moderately 
predictable”, and contend that, although it may not always claim to be the voice 
ot a specific group, a newspaper, “can usually make assumptions about the 
social and political position o f  the majority o f  its readership, and its editorial 
voice usually reflects those assum ptions” . M any linguistic studies o f  media 
reports show how ideological biases in newspaper reports are almost inevitable, 
despite the usual claims o f  journalistic  ethics. The following statement



114 Linguistics blame in Media Discourse 

expresses this view:

A lthough there is a widespread journalistic  ideology that facts and opinion 
should  be separated, many news reports have implicit or explicit information 
that has evaluative dimensions .. . Opinion in that case need not be personal, 
although it is necessarily political and ideological, because it presupposes 
beliefs and attitudes about rules and laws o f  a social, political or cultural nature 
(Van Dijk in Carter, 1988:8)

The argum ent being advanced above is that the ‘tru th ’ o f  any event is 
som eth ing  that is given, but such truth may not be accorded the same 
interpretation by all reporters -  that is where ideology becomes important. This 
paper, therefore, illustrates how lexical and rhetorical choices in news reports 
can ideologically encode varying degrees o f  access to the truth o f  things. The 
notion that people encode their world-view into language using its ‘ ideological 
func tion ’ legitimises a linguistic investigation with the aim o f  exploring this 
world-view . Closely related to ideology, and in fact determined by it, is the 
concept o f ‘point o f  v iew ’ in text, in which language is seen:

as representation, as a projection o f  positions and perspectives, as a way o f  
communicating attitudes and assumptions. The elusive question o f  the 'truth' 
o f  what a text says is not an issue here: rather, it is the 'angle o f  telling’ adopted 
in a text (Sim pson, 1993:2).

It is from the above premise that the present study focuses on the notion of 
‘b la m e ’, and how this is inscribed in the linguistic choices which reporters 
make to express the preferred angles o f  their newspapers. Thus while the focus 
o f  the present study is on linguistic choices, the paper also contends that such 
choices are to a large extent determined by the political/ideological systems to 
which individual newspapers subscribe.

A Brief Background to the Conflict

The 1998 political conflict in Lesotho followed in the wake o f  the May 23 
general elections, whose results gave the Lesotho Congress for Democracy 
(LCD) a total o f  79 out o f  the overall 80 constituencies, only one constituency



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 115

ofBobatsi falling to the BNP. The dissatisfactions which had been simmering 
long before the elections with claims o f  irregularities in voter registration 
resulted in three political parties -  the Basotho National Party (BNP), the 
Basutoland Congress Party (BCP) and the Marematlou Freedom Party (M FP)
-  filing a legal suit dem anding  the postponement o f  the elections. 
Unfortunately, the three political parties lost the case and the elections went on 
as planned. It was upon the realization that the LCD had won by landslide that 
the dissatisfactions erupted into open conflict in the form o f  protest marches by 
supporters o f  three opposition parties mentioned (later to be known as the 
Opposition Alliance), who dem anded the annulment o f  the elections, and a 
dissolution o f  government by the King, this reaching a crisis point with the 
protesters thronging the royal Palace in Maseru from the 4 lh August, 1998, for 
about two months. When the King could not act, the Opposition Alliance called 
for various types o f  civil disobedience, for example, the public stay-aways, 
which when largely ignored by the public, were physically enforced through, 
for example, intimidation o f  workers in public and private sectors, the closing 
down o f  businesses, and the hijacking o f  government vehicles, which were then 
taken to the royal palace. The Opposition Alliance appealed to President 
Mandela, the then Chairman o f  the Southern African Development Community 
(SADC) to act in the solution o f  the dispute. The SADC gave this responsibility 
to Botswana, South Africa and Z im babw e (to be referred to as the SA D C 
troika), which then set up a Commission o f  inquiry, headed by the South 
African Judge Pius Langa, to investigate the allegations o f 'i r regularit ies’ in the 
Lesotho May elections. W hen the report o f  the Commission (known as the 
Langa Commission report), was released, it found out that although there were 
some irregularities in the handling o f  the election materials by the Independent 
Electoral Commission (IEC), there was no evidence o f  fraud, and therefore, the 
elections could not be annulled. This report, which was indeed very vague in 
some o f  its conclusions, created a great deal o f  confusion - it was interpreted 
differently by the Opposition and LCD supporters, and created intense anger 
and frustration am ong the opposition, which concluded that the SA D C  had 
‘rewritten’ the report in favour o f  the LCD  government. It was particularly as 
a result o f  the delayed release o f  the report that the protests intensified; and it 
became clear that some members o f  the Lesotho security forces (both the army 
and the police) were behind these protests. Com m enting on the situation at the



palace at the time, one news reporter observes: “The royal palace was this week 
jointly guarded by Lesotho Defence Force (LD F) m em bers and heavily armed 
civilian marshals from among the opposition protesters” (M&G, September 18, 
1998). This was a strong indication o f  a breakdown o f  law and order, 
cu lm inating  in an army mutiny in which about 28 senior army officers were 
sacked by their juniors. As one paper observes: “The four-month-old election 
protests have plunged L eso tho’s administration into chaos and brought the 
econom y to a virtual standstill, with the army now the only visible sign of 
governance” (M&G, September I 8, 1998). It was in the midst o f  this anarchical 
situation that the SA D C intervened militarily on Septem ber 22, 1998.

It was against this background o f  allegations o f  election fraud, violent protests, 
a total collapse o f  administrative and security structures, and the subsequent 
S A D C  military intervention, that the articles used as data for this study were 
published.

Language and ‘Blame’ in the Press: Issues and Perspectives

As has already been argued that a com m on tendency for newspapers is to 
present and interpret information to meet the perceived dem ands o f  the 
readership, usually ‘facts’ are wrapped up in very persuasive rhetoric reflecting 
a specific ideology and point o f  view o f  the newspaper. Because of the 
ideological inclinations o f  the paper, at times “ the public are bribed with a very 
good newspaper into an acceptance o f  the biased, the misleading, and the status 
quo” (Curran & Seaton, 1988:240). When this happens, unfortunately, it is not 
easy even for the most sceptical o f  readers to separate ‘tru th ’ from mere 
journalistic subjective interpretation o f  events. The result is that many a times 
‘truth' and ‘assum ption ' tend to blur, making it almost impossible to separate 
fact from fiction.

From the articles collected for this study, one could not help but notice two 
main ideological groupings or alliances o f  news reports, categorized on the 
basis o f  conflicting language choices between these groups in the reporting of 
the same events, one category preferring one specific type o f  lexical and 
rhetorical glossings, but not the other, to express obvious ideological

I 16 Linguistic blame in Media Discourse



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 117

presuppositions. For ease o f  reference to the reports, the category which 
appeared to oppose the results o f  the May 23 elections in Lesotho as well as the 
SADC intervention, will be referred to as the Anti-Intervention News Alliance 
(AINA); and that which accepted both the election results and the SADC 
intervention will be referred to as the Pro-Intervention News Alliance (PINA). 
It is also worth noting at this point that the first category o f  news reports 
appeared immediately after the elections; whereas the latter category appeared 
only after the SADC military intervention, probably as a response to a barrage 
of criticism against the SADC by the AINA press. The majority o f  PINA 
articles, therefore, contained press statements by South African political and 
military officials (e.g. Mangosuthu Buthelezi, Ronnie Kasrils, Nelson Mandela, 
etc.), whose main focus appeared to be that o f  counteracting the AINA 
criticisms by providing justifications for the military intervention. It is also 
worth pointing out that views expressed in most o f  the articles categorized 
under AINA appeared consistent with the editorial sections o f  the newspapers 
in which these articles appeared, suggesting that the articles were in themselves 
representative o f  the newspapers’ ideological positions vis-a-vis events. Since 
most o f  the language o f  blame is concentrated in the AINA press reports, the 
bulk o f  the analysis in this paper is therefore on the language o f  the latter 
category.

Although it was possible, on very rare occasions to find both the AINA and 
PINA types o f  reports in a single newspaper, it was obvious that certain 
newspapers published exclusively one category and not the other. For instance, 
about 95 per cent o f  the AINA reports used in this study were found in the 
M&G, Mopheme and the Public Eye. While these were not the only newspapers 
carrying the AINA reports, they were certainly on the forefront o f  the 
opposition struggle. As Roger Southall notes about one M&G  correspondent, 
William Boot, “ His constant, uncritical repetition o f  opposition accusations that 
the election was ‘rigged* is founded not only upon a dismal appreciation o f  
Lesotho’s politics, but upon a quite alarming failure to understand the 
mechanics o f  first-past-the-post- electoral systems” {M&G, October 5, 1998). 
The PINA category, on the other hand, was distributed across various 
newspapers such as The Star, Business Day and the Citizen ; and only a couple 
in Mopheme and the Public Eye.



118 Linguistic blame in Media Discourse 

The Ideology o f ‘Blame’ in the News Headlines

It is an undisputed fact that a good headline ‘sells’ a newspaper: it is a 
sensational headline that catches the eye o f  the reader. This influential role of 
the news headlines is also evident in radio and television where news bulletins 
begin with headlines. Many media analysts show how very often journalists 
carefully choose very attitudinal words in the glossing o f  headlines in order to 
capture the interest o f  the reader without much regard to the relevance o f  such 
headlines to the rest o f  the articles. One can cite an example o f  a television 
interview o f  the then Labour leader, Neil Kinnock on BBC in 1987, where he 
was asked to speculate as to what he would do, as Prime Minister, if  a non­
nuclear  Britain were threatened by an aggressor who possessed nuclear 
weapons. To this, Kinnock replied:

In those circumstances, the choice is again posed -  and this is the classical 
choice -  o f  either exterminating everything you stand for and, I'll use the 
phrase ‘the flower o f  your youth’, or using resources that you ’ve got to make 
any occupation totally untenable, untenable. And o f  course, any effort to 
occupy Western Europe, or certainly to occupy the United Kingdom, would be 
utterly untenable and any potential force knows that very well and are not going 
to be ready to engage in attempting to dominate conditions that they couldn't 
dominate." (M ontgomery, et al, 1989: 179)

T he very next day, this reply was taken up by various newspapers, given 
headlines such as ‘Guerilla war a deterrent, says K innock’ (Daily Telegraph); 
and subsequently headlines such as ‘K innock’s G affe ’, ‘Kinnock advocates a 
policy o f  take to the hills’, and ‘Guerilla resistance to the invasion o f  Britain'. 
Such headlines totally displaced the precise content o f  K innock’s original 
statement, and were later used as anti-Labour propaganda. It was this negative 
reporting o f  Labour’s Defence policy that, many researchers believe, caused the 
party the 1987 general elections.

The glossing o f  the news headlines discussed above is evident in the lexical and 
rhetorical choices making the headlines in papers reporting the Lesotho political 
conflict. The most interesting choices are those by the AINA press, particularly 
those in the M&G , which appeared immediately after the May 23 elections. A 
good example o f  a glossed headline is:



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 119

1. Tensions high after Lesotho election fraud (August 7. 1998s)

If one takes the above headline at face value, for example, one gets a firm 
impression that the existence o f  fraud  in the elections was indeed an established 
certainty, whereas the article proper reports only allegations o f  fraud by the 
Lesotho opposition parties.

Following the September 22 SADC military intervention in Lesotho, the M&G  
ran articles with the following headlines which expressed strong misgivings 
about the intervention:

2. South Africa botches the invasion (September 23, 1998)
3. C lumsy Pretoria adds to A frica’s troubles (September 24, 1998)
4. South A frica’s Lesotho blunder (September 25, 1998)
5. S A ’s crippling arrogance (October 9 to 15, 1998)
b. Was Lesotho sacrificed to appease Mugabe? (October 12, 1998)

The news headlines above express very negative opinions on the SADC 
military intervention. In 2, for example, the intervention is described as a 
‘botched invasion’. Instead o f  using a more neutral expression such as ‘badly 
handled’ to describe the intervention, the headline chooses a stronger evaluative 
term ‘botch’ to express the writer’s distaste about the military option as a 
solution to the Lesotho conflict. In other headlines, the intervention is described 
as ‘clumsy’ (3), a term which collocates with ‘botch’ above, and as a ‘blunder’ 
(4). In its report on the same issue, Headline 5 accuses South Africa o f  
‘crippling arrogance’. The fact that the headline uses ‘crippling’, to describe the 
arrogance o f  South Africa, indicates the writer’s own negative attitude towards 
South Africa. The last headline (6) uses a very powerful religious metaphor. 
This headline depicts Lesotho as a victim that was ‘sacrificed’ for the purpose 
of appeasement. In religious practices, something precious is sacrificed for the 
sole appeasement o f  a particular deity. In this case, Mugabe (the President o f  
Zimbabwe, responsible for security issues in the SADC region)) is portrayed 
as a deity thirsty for ‘b lood’. In this manner, the anti-M ugabe sentiments are 
being stirred up by this headline.



T he Public Eye also jo ined in the frenzy o f  anti- SADC campaign. The 
following are a few examples o f  many o f  its telling headlines:

7. SA soldiers g u ilty o f  misbehaving (1-15 November, 1998)
8. LCD axe hangs over disloyal forces (1-15 November, 1998)
9. SA N D F victim expresses his indignation (1 5-29 November, 1998)

In the same way as other AINA reports, the above headlines make no secret of 
their writers’ opposition to the SADC intervention. In the headlines, the 
SA N D F soldiers are found ‘guilty o f  m isbehaving’ (7), and o f  claiming a 
‘victim’ (9), this being a portrayal o f  the SANDF as an undisciplined and brutal 
force. The negative attitude towards the SA N D F is also extended to LCD; the 
latter depicted as holding a ‘hanging axe ’ over the Lesotho Defence Force (8). 
The metaphorical expression o f  a 'hanging axe’ portrays a picture o f  continuing 
warfare between the LCD government and the army, a ticking time bomb due 
to explode at any given time.

Despite this negative view o f  the SADC intervention by the AINA press, there 
appeared a few articles representative o f  the PINA camp, such as the following 
from The Star newspaper:

10. Mbeki slams critics o f  Lesotho intervention (Septem ber 29, 1998)
11. Lesotho action: history will nod (October 2, 1998)
12. It was intervention not an SA invasion (October 6, 1998)
13. Lives lost should not hide noble purpose (October 6, 1998)
14. Be proud we acted to block bid by military junta to rule Maseru 

(October 6, 1998)
15. Defending regional democracy (October 14, 1998)

From the content o f  the PINA headlines as well as the dates when these 
appeared, there is no doubt about their intention to repair the damage caused by 
negative reporting in the AINA press, and thus restore the shattered image of 
the SADC. The PINA reports have chosen lexical words/phrases which carry 
positive evaluation o f  the intervention, expressed in metaphorical expressions 
such as ‘history will no d ’ (11), ‘noble purpose’ (13), and ‘defending regional

120 Linguistic blame in Media Discourse



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 121

democracy’ (15). In addition, critics o f  the intervention are not tolerated - they 
are ‘s lam m ed ’ by Mbeki (10). There are also two direct addresses to the 
readership (both from Mangosuthu Buthelezi): ‘It was intervention not an SA 
invasion’ (12) and ‘Be proud we acted to block bid by military jun ta  to rule 
Maseru’ (14). While the purpose o f  the former can be seen as a refutation o f  the 
AINA negative label, invasion, which is replaced with a more positive term, 
intervention, the latter appears to be a ‘clarion call’, appealing to the public to 
support the military intervention which is meant to prevent an undemocratic 
force -  the ‘military ju n ta ’ - from usurping power in Lesotho.

From the 15 headlines above, one realizes a very stark contrast in the way each 
category o f  reports uses language to express a particular point o f  view on the 
conflict. The headlines are very cleverly constructed lexically and rhetorically, 
in order to persuade the reader to accept the angle o f  reporting being advanced.

Discourse and ‘Blame’ in the Evaluation of the May 23 Elections

Much o f  the conflict in Lesotho has been blamed on the results o f  the May 23 
elections in Lesotho. The words used to describe the results range from gross 
irregularities, election rigging , worrying anomalies, inefficiency, and perhaps 
downright fraud. All these terms are evident in the AINA press, particularly 
from the M&G, Mopheme and Public Eye. From the articles published in these 
papers, there is evidence o f  a strong belief in the existence o f  foul play in the 
Lesotho elections. To give an example, in the 70 different accounts o f  the 
election process/results by the AINA reports, the word rig  appears in 42 
sentences, 21 o f  these being from the new spapers’ own 
correspondents/columnists and editorials. The use o f  this word appears 
exclusively popular in the above mentioned papers. In the M&G  (Septem ber 
29, 1998), for example, K a’Nkosi alleges that junior officers in the LDF sacked 
their senior officers because the latter, “conspired with the ruling Lesotho 
congress for Democracy (LCD) to rig  the outcome o f  the general elections in 
May...” , while Smith (M&G , September 23, 1998) reports one woman as 
saying that “ she believed the May 3 [sic] poll was rigged  in favour o f  the 
LCD”, and M da (M&G, October, 9-15, 1998) claims that most people in 
Mafeteng, “ insist that the elections were rigged  by the Lesotho Congress for



Democracy (L C D )” . Even though the latter two articles report other people’s 
views, and not those o f  the writers, in the rest o f  the articles, the writers’ own 
interpretations o f  events clearly support these allegations o f  election rigging. 
These are not the only writers supporting claims o f  election rigging. For 
exam ple, Boot, (M &G, August 7, 1998) makes a very bold statement, “ The 
evidence is all but irrefutable: the May 23 elections were rigged”), and also 
refers to “ the apparent rigging o f  the Lesotho polP’ (M&G , July 31 ,1998) .  The 
writer also alleges that, “ Votes in nearly half  the country’s 80 constituencies 
were recounted this week. It has been found that the ruling Lesotho for 
Dem ocracy  (LCD ) won only 12 seats, less than a third o f  the total” (M&G, 
August 7, 1998). Interestingly, this article seems to have appeared prior to the 
actual recounting o f  the ballots, which took place from August 29, 30, 31 and 
on September 1, 1998 (Langa Commission Report, 1998: 8).

What is even more amazing is that the AINA reports do not stop at allegations 
o f  rigging by the LCD, but go further to blame the party for a higher level crime
-  that o f  outright fraud. Examples can be drawn from B oot’s articles in which 
he shows that the opposition parties in Lesotho “ have banded together to call 
for the annulm ent o f  the election results and to accuse the LCD o f  massive 
electoral fra u d ”, and in the same paper argues that the registration forms which 
were found abandoned in Leribe “ represent the thin edge o f  a huge wedge of 
electoral f r a u d ’ (M&G, May 29, 1998); whereas in a subsequent article he 
c la im s that, “a belated recount reveals evidence o f  election f r a u d ’ (M&G, 
A ugust 7, 1998). In latter article, the writer makes very strong claims of 
patterns o f  “ inexplicable ghost-voting” in the Lesotho elections, and ends with 
the question, “ Fair or fraudulent result?” Surely after such strong allegations, 
the question cannot be seen as information seeking; rather, it is an affirmation 
o f  all allegations o f  fraud advanced in the article.

The lexical and rhetorical choices o f  blame in relation to the election process 
above, call into question the credibility o f  those charged with the supervision 
o f  the electoral process. There also appears a theme o f  suspicion about the 
impartiality o f  the judicial system in this whole election saga. Reports running 
across the AINA press complain o f  the legal institutions’ failure to support 
efforts to expose the alleged fraud. This emerges very clearly in Boot’s criticism

122 Linguistic blame in Media Disourse



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 123

of the High Court ruling against the Opposition A lliance’s court application, 
“In deciding this the court flew  in the face  o f  no fewer than three sworn expert 
testimonies, without evidence being led to rebut them” (M&G, May 29, 1998). 
The metaphor f ly  in the face o f  has connotations o f  irrationality, arrogance and 
defiance shown by the High Court judges. This feeling is also echoed by one 
columnist who observes, “ Massive irregularities were discovered in the 32 
constituencies, but the probing team was clamped down''’ (Mopheme , December
8, 1998). This depicts an image o f  an unfair judicial system in Lesotho.

It was against this background that, in a desperate search for answers to the 
questions asked, someone had to shoulder the blame for the conflict. The 
discussion below attempts to establish the identity o f  the alleged 
'culprits/villains’ to whom the apportionment o f  blame for the conflict is 
directed.

Ideology, Discourse and Naming the ‘Villain’

Naming has been seen in linguistic research as a powerful ideological tool. 
Thus different names for an object represent different ways o f  perceiving it. 
One writer asks: “ How do you refer to a person who seeks political aims using 
aggression? Is s/he a terrorist, guerilla, freedom-lighter, rebel, or resistance 
fighter?” (Clark, 1992:209). Different connotations o f  legitimacy and approval 
for the above labels are ideologically determined. The kind o f  referential 
expression used in the naming/labelling o f  various participants in the Lesotho 
political conflict works in a similar way.

According to the AINA press, there appears to be two major 'v il la ins ' in the 
Lesotho conflict -  the LCD and the SADC troika. It is worth noting that South 
Africa in particular carries the brunt o f  the blame for its role in the SADC 
intervention. How each o f  the ‘villains’ in the conflict is referred to, as well as 
how its actions are described is discussed below.

The Lesotho Congress for Democracy (LCD)

Faking into consideration that these political protests arose because o f  a



‘Hawed’ election, it is not surprising that the government that had ascended to 
pow er through the results o f  the same election would not be recognized as 
legitimate by the opposition, a fact which explains the ample use o f  negative 
terms with reference to such a government. A good example o f  this opposition 
to the LCD government is summed in the following extract from a letter by one 
Matete, to the South African High C om m issioner in Lesotho:

I am entreating you to assist in the speedy cessation o f  all hostile acts which 
appear to derive from an obnoxious propaganda campaign waged by Lesotho's 
political vampires whose principal objective is to use South African forces to 
obliterate  from the face o f  this country all views opposed to their own 
m isguided and m orbid conceptions about the political process. Theirs is a 
vicious and intolerable onslaught against democratic tenets, at a time when 
even the most rampant o f  political thugs would wish to have themselves 
classified as champions o f  democracy (Public Eye, 1 5-29 Novem ber, 1998: 8)

From the extract above, the writer makes no pretence about his negative 
feelings against the LCD government. He labels LCD leaders as ‘vam pires’, a 
powerful metaphorical expression deriving from the notion o f  a corpse who 
drinks blood o f  the living. The LCD leaders are said to wage an ‘obnoxious 
p ropaganda’ with the objective o f ‘obliterating’ their opponents. In addition, 
the leaders have “ misguided and morbid conceptions about the political 
p rocess” . In articles o f  a similar nature in the same newspaper, the LCD 
government is given negative labels such as ‘traitors’ for usurping power from 
BCP, “a government that has been proved to have been irregularly and 
fraudulently put into pow er”, and a weak and helpless regime as in the 
following terms: ‘the pet reg im e’, ‘the country’s embattled governm ent’, and 
a governm ent which is being ‘propped up ' by the South African government 
(.Public Eye, 15-29 November, 1998). T he LCD government is also blamed for 
its ‘brutality’. A good example is the Opposition A lliance’s press statement 
about a police search at one opposition leader’s residence, in which it is stated, 
“ The incident is ju s t  part o f  the catalogue o f  acts o f  harassment and 
intimidation meted on the Opposition Alliance by the pseudo-government of 
Professor Pakalitha Mosisili who enjoys succour from the protective aggression 
o f  the SA N D F and the governm ent o f  P re to r ia . . .” (M opheme, Novem ber 17,

124 Linguistic blame in Media Discourse



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 125

1998). The brutality o f  the LCD government is also expressed in allegations o f  
‘an alarming increase in violence and intolerance’ and ‘ its stranglehold on the 
media' (MISA, November 17, 1998), and also that the government ‘has armed 
its supporters with AK47 rifles’ (M&G, August 12, 1998). The third basis for 
blaming the LCD government is that o f  rampant corruption. A m ong many 
examples given to support this allegation is that “ About two weeks ago the 
LCD government used a special fund to buy a farm near Ladybrand in the name 
of the defence force ch ie f . . .” (M&G, August 14, 1998). The allegations o f  the 
LCD government ‘s corruption which is found in many AINA press reports is 
succinctly sum m ed up in Selinyane’s observation that, “The LCD is simply a 
cornered burglar caught with loot and lashing in all directions to resist arrest by 
the com m unity” (Public Eye, 7-21 February, 1999).

From the above examples o f  the expressions used in the apportionment o f  
blame to the LCD, one sees an angle o f  reporting that is blatantly negative to 
the LCD. As has been argued earlier, the LCD was believed to have rigged the 
elections, and therefore, one could not expect positive referential and 
descriptive labels for it. The last metaphor o f  “a cornered burglar caught with 
loot...” creates in the mind o f  a reader a very negative image o f  the LCD 
government. Looking at this negative picture painted by the AINA press above 
- a n  illegitimate, weak, brutal, and corrupt government - it is evident that the 
LCD is a governm ent that is unfit to govern any country in the world.

The SADC Troika

If the LCD has been ‘blacklisted’ through linguistic expressions o f  blame by 
the AINA reports, criticism against the SADC troika is no less harsh. There 
seem to be two major reasons for blaming the SADC for the conflict: its failure 
in diplomacy (especially the handling o f  the Langa Commission report) and its 
military intervention in Lesotho. The bitterness o f  the opponents o f  the S A D C ’s 
involvement in the conflict comes across very clearly in negative expressions 
used by the AINA press to refer to the SADC, and to describe its activities in 
Lesotho.



126 Linguistic blame in Media Discourse 

The SADC and the Langa Commission

T he diplomatic manoeuvres by the SA D C to find a solution to the Lesotho 
conflict, such as the establishment o f  the Langa Commission and its subsequent 
handling o f  the report o f  this Commission, were seen as a complete disaster by 
the Opposition Alliance. As one o f  the leaders states, “ It is to be regretted that 
the so called mediators from SA D C have displayed dishonest brokering -  
s tarting  with the treatment o f  the Langa Commission Report” (Mopheme, 
N ovem ber  17, 1998). Many AINA reports express strong suspicions o f  the 
SADC ‘tampering’ with the Langa Commission report prior to its release. The 
reports make claims o f  the existence o f  an ‘interim report’, which never saw the 
light o f  day. Rumours in the Opposition Alliance corridors suggested that the 
original report indicated overw helm ing evidence o f  election fraud, and called 
for the holding o f  a new poll. However, the report that was released was 
completely different as illustrated by the following extract:

We are unable to state that the invalidity o f  the elections has been conclusively  
established. We point out, however, that some o f  the apparent irregularities and 
discrepancies are sufficiently serious concerns. We cannot however postulate 
that the result does not reflect the w ill o f  the Lesotho electorate (Langa 
C om m ission Report. 1998:28).

This vague and ‘contradictory’ conclusion, thus fuelled allegations that the 
report had been ‘rewritten’ at the Mauritius SADC summit (Septem ber 13-14,
1998). As Boot claims:

What was agreed was that the initial report o f  the Langa com m ission -  which  
sources at the time confirmed merely Hashed out the contents o f  the interim 
report -  would have to be rewritten. Those sections which questioned the 
legitimacy o f  the LCD government and called for re-elections under an interim 
government o f  national unity would have to be excised (M&G, October 9-15,
1998)

Similar reports appeared across the AINA circles, with a very interesting 
metaphorical term to express this collusion by SADC -  that o f  ‘doctoring’. 
This is summarized in one reference to the original report: “ It initially 
discovered dam ning malpractices in 98 per cent o f  the constituencies, but the 
final report which was expected to be so explosive, was doctored  and could



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 127

neither establish fraud nor exclude it” (M opheme, December 8, 1998). The 
suspicions resulted in bold allegations such as that by Boot: “The suspicion that 
the Langa report was doctored  before it was released is more than just 
opposition paranoia. Only weeks ago, passages and details from the interim 
report o f  the commission leaked from the locked rooms where it was being 
compiled” (M&G, September 25, 1998); and in a later report alleges that, “The 
name o f  the rewriter is known to the Mail & Guardian'1'1 (M&G, October 9-1 5, 
1998).

The above allegations portray the SADC troika as having collaborated with the 
LCD government in the rigging o f  the May 23 elections by falsifying the 
findings o f  the Langa Commission in an attempt to keep the LCD government 
in power. With reference to the Langa report, what started as mere speculation 
ended up in many AINA reports reported as an objective fact this indicated by 
the reports' use o f  very assertive statements o f  fact many AINA reporters made.

The SADC and the Lesotho Military Intervention

The SADC military intervention in Lesotho caused widespread criticism from 
many Opposition leaders/supporters in both Lesotho and South Africa. It was 
indeed at this time that even those papers which had so fai been very subtle in 
expressing ideological viewpoints, changed to very blunt linguistic choices 
which blatantly expressed their unwavering criticism o f  the intervention, 
particularly the role o f  South Africa and Zimbabwe, and to a lesser extent, that 
of Botswana in the military intervention.

Various descriptive terms were used with reference to the intervention, for 
example, ‘a terrible mistake’, ‘clumsy intervention’, ‘the Lesotho sham bles’, 
Mil-conceived operation’, ‘the Rambo approach’ an ‘ invasion’, ‘ultimate 
occupation’, ‘aggression’ and ‘chauvinistic expansionism’, and ‘South African 
foreign policy about-turns and b lunders’, (see M&G, Mopheme and Public 
Eye, for the use o f  most o f  these terms). To look at the rhetoric o f  blame, in 
context, which pervaded the AINA press reports, the following are only a few 
of the many examples: “the devilish and bloody invasion o f  Lesotho by the 
South Africa troops” (M opheme, Novem ber 17, 1998); “a military intervention



(cloaked though it might have been in the SADC blanket), complete with 
murder, rape and pillage” (M&G, October 12, 1998); and - “The trail o f  misery 
and suffering... began with merciless butchering  o f  our unsuspecting and 
sleeping soldiers at the Katse D am ” (Public Eye, 7-21 February, 1999).

The open hostility towards the SADC military intervention expressed in lexical 
and rhetorical choices above also extends to names/labels used to refer 
exclusively to South Africa. An article by Thaanyane (Public Eye, 29 October
-  1 Novem ber, 1998) is a good example o f  negative depiction through 
labelling. The writer observes that: “ South Africa is a sick man suffering from 
the deeds o f  statutory crime syndrom e” ; and about South African leaders, he 
says, “ Apartheid grinding wheels did a lot o f  havoc on the minds o f  these 
p e o p le - th e i r  very exalted president included” ; whereas the mentality behind 
the military ‘invasion’ is compared to “a male sexual organ in complete 
dysfunction” . Many AINA reporters in Lesotho blame South Africa for 
ignoring the important role played by Lesotho in the anti-apartheid struggle. To 
express this view, Thaanyane laments, “Now  we are being given vinegar for 
w ine and a bucket o f  s..t for food as thanks” . This is a very interesting 
expression o f  a biblical metaphor bordering on obscenity - ‘vinegar for w ine’ 
and ‘a bucket o f  s..t for food’, a very powerful metaphorical combination.

Despite  the bitterness discussed above, there were still reports that saw the 
military intervention in a positive light. While hailing SADC for opting for a 
military solution, and evaluating the intervention as a success, the PINA press 
reports also blamed the critics o f  the SADC military operation (code named 
BO LEA S). For example, Buthelezi accuses South African opposition leaders 
o f  playing ‘mean politics’ (Business Day, September 23, 1998); and Mandela 
dismisses critics o f  the intervention as ‘ignorant’ (Business Day, September 25, 
1998); while Pahad accuses the South African opposition leaders o f ‘political 
opportun ism ’ and o f  being ‘prophets o f  doom and g loom ’ (Woza Internet, 
N ovem ber 4, 1998). One reporter, Makhanya accuses critics o f  the intervention 
o f  “ indulg ing] in an orgy o f  political opportunism”, and sees former apartheid 
governm ent officials (now turned opposition) as “ latter day converts to 
righteousness who have been standing on lofty platforms” . He says that Tony 
Leon (Democratic Party leader) “ has appointed h im self  champion o f  the

128 Linguistic blame in Media Discourse



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. 1 129

Lesotho opposition parties and has been regurgitating every iota o f  hot air 
coming from that cam p” (The Star, October 2, 1998).

The above examples o f  lexical and rhetorical choices, and o f  accusations and 
counter-accusations between the AINA and the PINA, are a very clear 
indication o f  how public opinion was divided on the issue o f  S A D C ’s 
involvement in the political conflict o f  Lesotho, particularly on the military 
option as a solution to the conflict.

Concluding Remarks

This paper has examined the role o f  the press in the Lesotho political conflict 
from a linguistic perspective. The analysis has indicated that the press did 
indeed play an important role in the conflict through its dissemination o f  
information as well as its provision o f  ideological presuppositions in the process 
of reporting. It is worth noting that through starkly different choices from the 
language system in interpreting the same events, the two categories o f  reports 
(the AINA and PINA) projected their own political and ideological positions 
with the purpose o f  persuading the reader to accept each ca m p ’s angle o f  
reporting. Taking into consideration, for example, the difference between the 
AINA choice o f  the term ‘invasion’ or ‘aggression’, and that o f  ‘intervention’ 
preferred by the PINA reports, with reference to the same event, it is obvious 
that the two categories o f  reports’ angles o f  reporting represent two opposite 
poles o f  the ideological divide; and hence the reader is given varying degrees 
of access to the truth o f  events. It is also worth noting that while some reports’ 
ideological presuppositions were very subtle, others made no pretence at 
journalistic objectivity, by choosing a very blatant manner o f  expressing their 
ideological positions.

From the analysis o f  language use in press reports, the paper has shown how the 
lexical and rhetorical choices are very significant in the examination o f  the 
relationship between language and ideology. The choices used for the analysis 
in this study show that language is a vehicle through which man expresses the 
culture o f  the social systems and ideological institutions to which he owes 
allegiance.



130 Linguistic blame in Media Discourse

In conclusion, it can be argued that the press played a major role in its reporting 
o f  events during the conflict. However, it should be noted that the different 
angles o f  reporting which the AINA and the PINA press adhered to, did 
nothing to reconcile public opinion. Thus, in keeping with a partisan piece of  
writing, the reporters on either side o f  the political and ideological divide, did 
not pause to consider possible counter-arguments to issues raised. What the 
papers seem to have encouraged was a complete polarization o f  public opinion. 
This is indeed not surprising since, the papers themselves represented opinions, 
viewpoints, and ideological stances o f  society, which were, and still are, indeed 
very polarized, on the events surrounding the Lesotho political conflict.



Lesotho Social Science Review Vol. 5 No. I 131

References

Calhoun, T.H., and Tokarz, K.J., “The business o f  news” Written 
Communication 3, 2, 1986.

Carter, R., “ Front pages: lexis, style and newspaper reports” . In Ghadessy, M. 
(ed.). Registers in Written: Situational and Linguistic Features. (London: 
Pinter Publishers, 1988).

Clark, K.., “The linguistics o f  blame: representation o f  women in The S u n 's 
reporting o f  crimes o f  sexual violence” . In Toolan, M. (ed.). Language, Text 
and Context: Essays in Stylistics. (London: Routledge, 1992).

Corner, J., “ Documentary television: The scope for media linguistics” AILA  
Review, 12, 1997.

Curran, J. & Seaton, J. Power without Responsibility. (London: Routledge, 
1988).

Dutton, B. The Media. (London: Longman, 1986).

Eggins, S. An Introduction to Systemic Functional Linguistics. (London: Pinter 
Publishers, 1994).

Fairclough, N. Language and Power. (London: Longman, 1989).

Fowler, R. Linguistic Criticism. (Oxford: Oxford University Press, 1986).

Joseph, J.E. Eloquence and Power. (London: Frances Pinter, 1987).

Lee, D. Competing Discourses: Perspective and Ideology in Language. 
(London: Longman, 1992).

Love, A., and Morrison, A., “ Reader’s obligations: An examination o f  some 
features o f  Zim babwean newspaper editorials” English Language Research



132 Linguistic blame in Media Discourse

Journal, 3, 1989.

M ontgom ery, M., Tolson, A., and Garton, G., “ Media discourse in the 1987 
general election: Ideology, Scripts and Metaphors” English Language Research 
Journal, 3, 1989.

M ulholland, J. The Language o f  Negotiation. (London: Routledge, 1991).

S im pson, P. Language , Ideology and Point o f  View. (London: Routledge, 
1993).

Stubbs, M. Text and Corpus Analysis. (Oxford: Blackwell Publishers, 1996).

Newspapers and Reports

All Africa News Agency (A A N A )
Business Day 
Citizen
Mail and Guardian
M edia Institute o f  Southern Africa (M ISA)
M ophem e
Pan African News Agency (PA N A )
Public Eye 
The Star
The Langa Commission Report 
W oza Internet



This work is licensed under a 
Creative Commons
Attribution -  Noncommercial - NoDerivs 3.0 License.

To view a copy of the license please see: 
http://creativecommons.Org/licenses/bv-nc-nd/3.0/

This is a download from the BLDS Digital Library on OpenDocs
http://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/

i
® *V |nstitu te  of

Development Studies

http://creativecommons.Org/licenses/bv-nc-nd/3.0/
http://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/

