
The Human Factor
i ■ ’ •

Approach to  Development
In Africa

G. Chivaum
Edited by

and C’ aude G. Mararike
■i



© V. G. Chivaura and C. G. Mararike, 1998

ISBN 0-908307-74-8

First published in 1998 by 
University of Zimbabv
P. O. Box MP 203 
Mount Pleasant 
Harare 
Zimbabwe

blications

Typeset by the University of Zimbabwe Publications 
Ptinted by Mazongororo Paper Converters



The Human F-actor 
Approach to Development 

in Africa

Edited by

Vimbai G. Chivaura and Claude G. Mararike

U n iv e r s it y  

£ IMBABW E

Fublicatii



Chapter Thirteen: The Human Factor: Tourism and Development
Francis Adu-Febiri............................................................  157

Chapter Fourteen: The Human Factor and S tructural Adjustm ent
Programmes
Anders Narman...................................................................  171

Chapter Fifteen The Human Factor and Effective Management of 
Capital and Technology
Harold Harder..................................................................... 182

PART FOUR: THE HUMAN FACTOR AND LEADERSHIP
Chapter Sixteen: Leadership and Accountability: Lessons from African

Traditions
JohnNkomo ......................................................................... 191

Chapter Seventeen: Leadership and Corruption: Impact on Human Facto. 
Development
Dumiso Dabengwa............................................................. 198

Chapter Eighteen: Human Factor Decay and Underdevelopment '
E.E. Uwakwe.......................................................  201

PART FIVE: THE HUMAN FACTOR: MEDIA AND POLITICS
Chapter Nineteen: The Human Factor, Media and Politics in Southern

Rhodesia (Zimbabwe)
Claude G. Mararike..................................  211

Chapter Twenty: The Human Factor and Conflict in Post-Cold-War Africa
Admore M. Kambudzi.......................................................... 221

Chapter Twenty One: Regional Co-operation: Lessons from African History
Witness P. Mangwende ........................................................ 229

Index:  235



Chapter Nineteen

The Human Factor, Media and Politics 
in Southern Rhodesia (Zimbabwe)

Claude G. Mararike

Introduction
A historical overview of how the media in Southern Rhodesia, now Zimbabwe, started 
and developed, <howc (hai ihp.mr.an hr. no snrh thing as ‘independent’ or ‘free’ media. 
All media serve particular view poinis and interests. Behind these view points are j 
people whose HumnnFar.tor (HF) content has been Pained to focus on the needsand 
as;pi£aliofls~ef the owners of the m edia.

This hi^oricaiapd HF legacy has continued to influence how the media in Africa 
should be managed. At ihĉ pentre of media control by the_West. is also the domination 
of Africa’s own HF. The following history of the media in Southern Rhodesia shows 
how the media becomes embroiled in national power struggles, politics and conflict 
and thus making nonsense thcTclaim of the capacity of the media to be independent, 
free and above politics, economics, race, colour or creed.

Media and colonization
The media in Rhodesia, now Zimbabwe, traces its ancesLry to the colonization of the 
country in the late 1800s. But for the purpose of this analysis, 1875 is a good starting 
point. It was in that year that two young Britons, Cecil John Rhodes and Francis 
Joseph Dormer,.took a voyage in a ship known as'the Teuton on their way from 
London to Cape Town, South Africa. Rhodes, son of an Anglican vicar, had in 1872, 
visited South Africa and had already started laying down foundations of his fortunes 
at the newly discovered diamond fields of Kimberley. He had, however, returned to 
Oxford to continue his education. He was returning to South Africa after a term at 
Oxford in 1895 when in the close confines of the Teuton, he met Francis Joseph 
Dormer, a school teacher who was on his way to a school in Rocland Street, Cape 
Town. The two young men became friends. When they parted in Cape Town, Rhodes 
requested Dormer to visit him if, and when, he ever found himself in Kimberley 
(Gale, 1962).

Francis Dormer, says Gale, was thrown out of teaching following a squabble with 
the principal of the school where he was teaching in Cape Town. He eventually took 
up a job with the Port Elizabeth Municipality, still in South Africa, but left to join the 
Queenstown Representative, a local newspaper. When the Zulu war of 1879 started, 
Dormer became a war correspondent of the then Cape Argus newspaper. When he 
returned from this assignment, he was promoted to the post of sub-editor of the Cape 
Argus. When the then editor of the paper resigned, he was the obvious choice for the 
editorship post.

211



212 Tnr H um ax  Factor A pproach to DTvtLOPMtxT i\ A frica

Wc should note here that the Cape Argus had been established in 1857 with a 
man called Saul Solomon as its printer. Solomon later became the paper’s proprietor. 
In 1881, Solomon decided to retire from business and put up the business for sale at 
six thousand British pounds. Francis Dormer decided to seize this copporlunity. All 
Dormer needed was six thousand pounds. He did not have that kind of money at 
that time. He then remembered his friend, Cecil John Rhodes, whom he had met 
aboard the Teuton. Rhodes had by then become a wealthy man as a result of his 
diamond-field activities and was to enter the political stage. He became a candidate 
for the Cape Parliament. When Francis Dormer approached him with the request to 
lend him six thousand pounds to buy the Cape Argus, Rhodes decided to make use 
of the opportunity of enlisting the support of a newspaper in his political campaign 
But he insisted that their talks should be conducted in the greatest secrecy (Gale, 
1962: 2).

Rhodes agreed to advance Dormer three thousand pounds in cash which Solomon 
demanded and then agreed to guarantee the remaining three thousand. The balance 
was to be paid in the form of bills falling due at intervals of a few months.

In the years which followed, the two men progressed in their respective careers. 
Dormer established the Argus Printing and Publishing Company in November 1886. 
Two or so years later, he established a newspaper in the Witwatcrsrand area; The 
Eastern Star which had, in fact, been moved from Grahamstown by the Shefield ' 
brothers. The Cape Town Company and the Argus Printing and Publishing Company 
merged in 1889. During the same year, the word ‘Eastern’ was dropped from Eastern 
Star and The Star newspaper began its life as a daily newspaper on the 1st of July, 
1889. Rhodes was a shareholder in the new company.

While Francis Dormer was busy expanding his newspaper interests, Cecil John 
Rhodes was busy setting up the British South Africa Company (BSAC) under a 
Charter which Queen Victoria had granted him. The Charter entitled Rhodes to 
exploit the mineral riches of Mashonaland and Matebelcland — in fact the whole 
of what later became known as Southern Rhodesia now Zimbabwe. Rhodes tasked 
the Pioneer Column to take physical possession of Southern Rhodesia. The Column 
left Northen Bechuanaland (Botswana) at the end of June 1890 and after nearly 
three months of travelling, arrived at what the settlers called Fort Salisbury (now 
Harare) on the 12th of September, 1890.

Rhodes’ company had vast powers — in fact, so vast that the company could 
have established newspapers if it wished, but Rhodes decided to leave this venture 
to his friend, Francis Dormer. So, in May 1891, the Chartered Company (BSAC) 
decided at its meeting to offer no facility to establish newspapers to any other firm 
except Francis Dormer’s Argus Company.

At the Argus Company’s annual meeting in 1891, Dormer reported that the 
company had been very strongly urged to go to Mashonaland and had considerable 
indirect inducement offered to go there. The company did not, however, take up the 
induced offer. It instead, decided to keep an agent - William Fairbridge - as its 
representative in Salisbury (Harare).



The H uman Factor Approach to D evelopment in Africa 213

The Argus com pany com es to Salisbury (Harare)
From June 1891 to October 1892, William Ernst Fairbridge kcptthe settler community 
in Southern Rhodesia ‘informed’ through a cyclostyled information sheet which he 
called The Mashonaland Herald and Zambezia Times. Fairbridge himself had been 
born in Port Elizabeth, served in the Basuto War of 1890, became a trader in the Cape 
frontier village of Macleor and later became a bank clerk in Kimberley. He became a 
regular news contributor to the Cape Argus and later spent a few months on the 
Johannesburg Star. This was his experience in journalism when he was sent by the 
Argus company to represent it in Fort Salisbury (now Harare).

Our main interest is not with the cyclostyled information sheet which Fairbridge 
produced, but with the introduction of a printed newspaper in October 1892.

The newspaper policy was staled in its first leading article as follows:

The aims they (the publishers) will keep steadily in view will be to advance to 
the fullest of their powers the mining and agricultural interests, to discuss and 
criticise moderately, but without fear or favour, the topics of the day or hour, 
and to promote fellowship and unity amongst all classes of sections of the 
white community (Gale, Ibid: 19).

In October 1894, the first issue of the Bulawayo Chronicle appeared. It described 
its policy as:

wholesome and independent policy pursued by its elder sister, The Rhodesia 
Herald. That is not by any means a policy of opposition or of captious criticism 
of the Towers that Be. On the contrary, it will be the aim of the Chronicle to 
promote . . . the rule and the success of the wonderful organisation born of . . .
Mr Cecil Rhodes . . . (Gale, 1962: 25).

Important issues stand out clearly from the policies of these two colonial 
newspapers:
1. to support the agricultural ventures and mineral exploitation of Southern Rhodesia,
2. to particularly support the political ambitions of Rhodes and British interests 

and,
3. to unite all whites, rich and poor.
How were these aims to be fulfilled? It is clear from the accounts given so far that 
those who were appointed to run the newspapers had to be either close friends or 
relatives of Francis Joseph Dormer, or trusted friends of Cecil John Rhodes or those 
who had served in one of the wars to suppress black uprisings. It is clear then that:
1. those who pioneered the media in the then Rhodesia were not necessarily 

professional journalists but adventurers motivated by the desire to expand their 
personal interests as well as British interests,

2. the media in Rhodesia was an extension of the media in_South Africa and (hat 
the media in the latter, was in turn, anextension of the media in Britain,

3. onte the media was csIaBTi’shed. using new found wealth, it supported all efforts 
by settlers to ‘go it alone.’ This ‘hungry dog’ approach dominated the Rhodesian 
media up to the 1965 Unilateral Declaration of Independence (UDI) by the 
Rhodesian Front party led by Ian Smith, and that



214 THt H uman Factor A pproach to D cvelopmfnt in A frica

4. the Rhodesia Printing and Publishing Company enjoyed media monopoly for a 
long time.

It should also be pointed out that the Rhodesia Printing and Publishing Company 
(formed in 1927), was not only involved in publishing and printing newspapers. The 
company also acquired other properties. It acquired 30 000 morgan of land; 12 000 
morgan in Mashonaland and 18 000 morgan in Matebcleland, that is 70 000 acres. 
William Fairbridg^ and Francis Dormer were at the forefront of this land acquisition 
campaign. Their commitment was to enhance the wealth of Cecil Rhodes and to 
promote and glorify British political and economic interests.

As more and more settlers came to Rhodesia, the competition for property 
acquisition increased. This, in turn, brewed more and more conflict, first among the 
settlers themselves, but notably between Rhodes’ BS AC, the administrators and other 
settlers. On the other hand, the indigenous black people became more and more 
disgruntled with the activities of the settlers - mainly the land acquisiton. This 
culminated in the Uprising of 16 June 1896 which ended in October 1897 after hundreds 
of black people had been killed.

It is worth noting here, how the white media of the time reported the uprising in 
particular, and the affairs affecting the black people in general. This should help us 
illustrate that the media is never neutral, but committed to the political, economic and 
even cultural welfare of a particular people or group. An issue of The Rhodesian 
Herald of 29 June, 1896, following the uprising of June 16, carried an editorial which 
called on;

Every man from Mr Justice Vincet (deputising for the Adminstrator) down to 
the youngest boy bearing arms and for that matter, every woman in our 
community, to do their best according to their rights and capacities. The three 
things required in the present situation are firmness, good working order and 
careful thought on the part of the authorities. Mashonaland and its colonialists 
have got to make the best of a truly cruel trial (Gale, 1962: 49).

The same stance was taken by the Bulawayo based daily, The Chronicle, on the 
Mashonaland and Matebelcland uprisings. This, of course, was in line with the stated 
policy of The Rhodesia Printing and Publishing Company.

The black/white confrontation remained a dominant issue over the years, with the 
media strongly supporting the view of the white settlers. Such a media cannot be said 
to be independent, free or fair.

From 1921 through to 1922, theBSAC was faced with a crucial political decision 
to make; that is, either to join the Union of South Africa under General Smuts or to 
assume the status of a British colonly with what was called ‘a responsible government. ’ 
The matter was put to the whites only referendum of 1922. What is interesting in this 
regard is to note that both The Chronicle and The Rhodesia Herald strongly supported 
joining the Union. This was understandable considering the link which existed between 
the Rhodesia Printing and Publishing Company and the parent company, Argus. It 
was disappointing, however, to the two newspapers that the white voters rejected the 
idea of a union with South Africa. When the new government came into office in



T i i f  H u m a n  F a c io r  A p p r o a c h  t o  D f v il o i ’m i n t  in  A fr ica 215

September 1922, the two papers had to readjust their policies from the pro-Union’ 
stance to that of ‘responsible government’. Here again, the media was neither ‘free’̂  
nor ‘independent’. The people who managed the newspapers supported and served 
certain political and economic positions.

From Federation to UDI
From 1953 to 1963, the Central African Federation, otherwise known as the Federation 
of Rhodesia and Nyasaland, was in existence. The Rhodesia Printing and Publishing 
Company was now firmly established as a subsidiary company of the Argus Company.

In December 1962, the Rhodesia Front party (RF) led by Ian smith, won an election. 
The RF was dedicated to keeping Rhodesia in white hands for all time. At the same 
time, African political leaders were becoming more and more vociferous in their 
demands for political independence. During the same period, changes also took place 
in the country’s print media.

The Thompson Group of newspapers introduced the African Daily News in 1962 
which James Coltart, a British owner, described as a paper which was notpro-anything, 
but sought to inform the Africans. The RF was particularly happy that ihcDaily News 
should devote all its time to giving news to the African readership.

Eugene Wason, who had been on the staff of the Argus Group (The Rhodesia 
Printing and Publishing Company), became the Editor of the Daily News. He laid 
down six principles upon which the Daily News would insist. These were as follows:

1. support for the legitimate aims of the African nationalists,
2. urge for moderation,
3. get across to the Africans the fact that die only solution to the country’s problems 

was a constitutional conference,
4. set a good moral tone,
5. denounce violence at every opportunity,
6. stop any illegal declaration of independence (Barton, 1979).

It should be noted, here, that when the main African political party of that time, 
the Zimbabwe African People’s Union (ZAPU), was banned, most of the African 
leaders were detained or had already been locked up. The Daily News had Willie 
Musarurwa as its news editor. He was detained before the paper was banned. Nathan 
Shamuyarira, another news editor, also became a victim of the political convulsion 
which was going on.

We need to stress that the Daily News decided to support Joshua Nkomo and his 
Peoples' Caretaker Council (PCC) which had replaced ZAPU. The newly formed 
Zimbabwe African National Union ZANU, led by the Reverend Ndabaningi Sithole, 
was regarded by the Daily News as an extreme, violent organization.

The PCC/ZANU clashes continued throughout Zimbabwe. Ian Smith’s regime 
banned the Daily News in August 1964 accusing it of supporting people who indulged 
in violence and intimidation. James Coltart Hew from London to Harare to try to get the 
decision reversed. His attempts fell on deaf ears. Like their West African operation, 
Thompson’s Central African Safari had ended up in severe financial losses. However,



216 Tut H uman Factor Approach to D fvi iopmf.nt in A frica

Ian Smith later requested the Thompson group to reopen the Daily News, but with 
government control on editorial policy. The request was, of course, rebuffed by the 
group.

A number of important issues need to be noted here with regards to the Thompson 
Group, but particularly the Daily News:
1 It was a business venture which was aimed at the African community. The 

Thompson Group had planned ahead hoping that sooner or later, an African 
government would emerge. They attempted to read into the future and come up 
with the right African political leadership, hence their decision to support Joshua 
Nkomo.

2. The Daily News wanted to speak for the Africans and at the same time believed 
that it would train African journalists to speak for themselves and on behalf of 
their people. This was one of the reasons which brought about misunderstanding 
between most African journalists who were working for the Daily News at the 
time, who complained that there were too many white people who occupied 
senior editorial positions. Although the owners of the paper accepted the criticism, 
they believed that the Africans needed further training and experience, a 
euphemism for creating the sort of journalists who would serve the interests of 
the white owners of the media.

Before we review further the events which followed Smith’s UDI, we should at 
this stage, refer to the contribution of the church to the development of the media and 
political change in Rhodesia. Generally, the record of the Christian church, or indeed 
any other church in the African struggle for political independence, is not good. Despite 
the fact that missionaries performed ‘good’ medical and educational roles throughout 
the African conlienl, to a great extent, they have always been identified with the 
colonial establishment. Whether the authorities were agents of Cecil John Rhodes’ 
BSAC as it moved into Central Africa as we outlined earlier, or the adminstralion of 
Britain, France, Germany, Portugal and Belgium, as the colonial scramble carved 
tropical Africa into sections, missionaries have rarely made any significant stand against 
the abuses of the Europeans over the Africans (Barton, op.cit). Instead, most of them 
were in the forefront to create new colonial clients out of Africans.

The explanation for the solto voce of the religious press lies between the nervousness 
of the church leadership to get into the political arena, which brave commentary on 
injustice would lead to, and the sheer experience of missionaries in running anything 
better than parish magazines, whose aim was to create clients for the church.

But what may appear as an outstanding exception to the servility of the religious 
press occured in Rhodesia (Zimbabwe). In 1961, a Swiss born missionary, Michael 
Traber, arrived in Rhodesia and established a Roman Catholic Newsletter, Moto (Shona 
word for fire). Traber outlined Moto's main principles as:
1. To promote Christian principles in present-day conditions in the social, economic 

and political fields,
2. To give a particular voice to African opinion and help the African people to 

assert their God-given rights according to Christian teachings;
3. To be the fearless conscience of its readers, condemning evil and acknowledging 

good regardless of where they might be found (Barton, 1979: 234-235).



T he H uman Factor Approach to D evelopment in Africa 2 17

Moto’s principles may, on their face value, appear to be noble. ‘Christian principles’ 
and ‘Christian teachings’ are assumed to be generally good and neutral values which 
stand on their own. And yet, behind them was the desire of the Roman Catholic Church 
to create clients as the following explanations will show.

When the Daily News was banned in August 1964, Moto moved into the position 
of principal voice of African aspirations. Its circulation rose from 15 000 to nearly 
30 000. Gradually, Moto attracted the eye of the white minority regime’s censors. In 
1969, the Smith regime decided to amend the country’s constitution so that it could 
ensure that government would for ever remain in white hands. Moto published a 
cartoon depicting a pair of large white hands squeezing small, struggling black bodies. 
This cartoon was enough to attract a charge against the editor of Moto, Father Trabcr 
who, obviously, was seeking personal glory. He was dragged to court under the Law 
and Order Maintenance Act for publishing a subversive statement. Traber was found 
guilty by the Gwclo [now Gweru] magistrate, but on appeal to the High Court, the six 
months imprisonment suspendend sentence was quashed.

The deportation of Father Trabcr provoked a divided reaction from Roman Catholic 
church leaders with some condemning the publication of the cartoon and others 
supporting it. Bishop Donald Lamont’s reaction was:

This is not the first time a priest has been removed because of conscientious 
convictions. When I was a student in the nineteen thirties my professor was 
given forty-eight hours to leave Italy for criticising the Mussolini regime, and 
another friend of mine who refused to spread Hitler’s propaganda died in a dog 
kennel in Dachau (Barton, 1979: 236-237).

The Smith regime continued to terrorise Moto until the paper was permanently 
banned on 18 November 1974. The Rhodesia Herald, The Sunday Mail, The Chronicle 
and The Sunday News did not have an easy time either, during the early days of UDI. 

s Their white editors who also were seeking personal glory, confronted Ian Smith’s 
regime. For example, as editor of The Herald, Malcom Smith wrangled with the 
Smith regime with almost every issue of The Herald which he produced until 
censorship was brought in. Every time the censor removed a story, Malcom Smith 
left a white space in the newspaper equivalent to the size which the story would have 
occupied. Malcom Smith was never taken to court, probably because the High Court 
judges of the time were not behind the Ian Smith regime.

Generally, the UDI period saw' many white journalists thrown out of Rhodesia by 
the Smith regime. The while controlled Rhodesia Printing and Publishing Company’s 
newspapers eventually appointed editors who sympathised with the illegal regime of 
Ian Smith, in the same fashion as William Fairbridge and Francis Joseph Dormer did 
with the Adminstration of Cecil John Rhodes, a point which clearly shows that in 
practice and even in theory, the media is never independent or free.

The electronic media
The history of broadcasting in Rhodesia (Zimbabwe) is comparatively shorter than 
that of print media since its origins date back to 1933. It was, however, not until 1941



218 Tur H uman Fa c to r  A ppro ach  io  D tv r i.o p .M tM  in A frica

that a ‘professional’ broadcaster was engaged. The then Imperial Airways installed a 
transmitter at Belvedere (the present site of the meteorological station in Harare) to 
provide radio guidance and weather reports to three or so aircraft a week which flew 
the England-South Africa route.

Three post office technicians sought permission to use the Belvedere transmitter 
for public service broadcasting. When such permission was granted, the three 
inaugurated public broadcasting. The service was really an attempt to fill in leisure 
time on the part of the three technicians. The point to note here is that broadcasting 
started, not as a serious way of disseminating important information, but rather as a 
part time leisure job.

In the early days of the Second World War, the first new studios were constructed 
in what was then Manica Road, now Robert Mugabe Road. The then African Service 
was also a war time venture with its birth place in the then Northern Rhodesia (Zambia). 
When World War Two broke out in 1939, Portugal remained neutral and, since there 
was a large number of German settlers in Angola, the then Northern Rhodesia 
government was concerned that a band of armed Germans might attack the Coppcrbclt. 
So, to meet the supposed threat, the Northern Rhodesia Regiment was sent to the 
Angola border to destroy all the wooden bridges on the roads leading into Angola.

With troops deployed on the border and district commissioners isolated, it was 
decided to use radio as a means of passing information. The Northern Rhodesia 
Government turned to the copper mine companies for assistance. Three transmitters 
were built; one at the Roan Antelope, another at Nkana and the third at Nchanga. 
Amateur broadcasting began with morning and evening programmes; with news 
bulletins as the main feature. District commissioners recruited African broadcasters 
so that bulletins could be read in Bemba, Lo/.i and Nyanja. It was not until 1941 that 
the Northen Rhodesia government established its own broadcasting organization, with 
its first studios in Lusaka. In 1948, in terms of a Central African Council 
recommendation,- Lusaka became the focal point for broadcasting to Africans of 
Northen Rhodesia, Southern Rhodesia and Nyasaland, while Salisbury became the 
centre for European broadcasting in the region. From about 1950, African programmes 
could be collected and packaged and then sent to Lusaka for transmission. The first 
building specifically designed for broadcasting was opened in Rhodesia in September 
1958. The colonial government was in control of broadcasting.

Privatizing the media
At this point, we need to refer to the question which has been raised in present day 
Zimbabwe, namely the privatization of broadcasting. This is not a new question. In 
May 1951, a motion was tabled in the Legislalivc Assembly of the then Southern 
Rhodesia requesting that broadcasting be privatized. A company called Broadcasting 
Relay Service (Overseas) Ltd., had apparently convinced some members of parliament 
to pressure government to privatize broadcasting. The company had other similar 
operations in the West Indies, Canada, Europe, Asia, The Far East and other parts of 
Africa. It was proposing to set up a local subsidiary company.



T he H uman Facior Approach to D evelopment in Africa 2 19

David Richards who responded to the proposal to privatize broadcasting on behalf 
of the Southern Rhodesia government said:

Those who advocate the handing over of the broadcasting service to so-called 

private enterprise do so in the wholly mistaken belief that listeners of Southern 
Rhodesia w ill thereby receive a greatly improved broadcasting service . . .  It 
would seem, therefore, that, in order to achieve an apparent saving in expenditure 
of a comparatively small sum of money, a valuable national asset is to be thrown 
to the tender mercies of financial exploitation, and the ultimate destruction of 
those standards w hich  broadcasting should contribute to the cultural 
development and life of the people. Th is  situation is all the ntOTC shocking 
when it is realized that because Southern Rhodesia is a young and developing 
country with so little opportunity for appreciating culture, the one national 

service that could help to fill the gap is to be skinned (1952:2).

We have quoted this rejection to illustrate a number of points. These are that:

1. individual politicians of that time who had business interests could easily connive 
with companies to establish business ventures after convincing government that 
it would be profitable to privatize certain government enterprises;

2. the question of privatizing broadcasting in Zimbabwe was rejected by the white 
minority government in more or less the same fashion as it is being rejected by 
the present black majority government,

3. it is a contradiction in terms that the white community which rejected the 
privatization of broadcasting when it was in power is now asking for the same 
privatization from a black government. This makes nonsense of the much talked 
about independence of the media.

After the rejection of privatization, the Southern Rhodesia government set up a 
commission headed by Sir Hugh Green, to advise it (government) on how broadcasting 
was to be run. The commission recommended the establishment of a broadcasting 
corporation which was to be an ‘independent’ statutory body and on 1 February 1958, 
the Federal Broadcasting Corporation came into operation. This was succeeded, at 
the break-up of the Federation, by separate corporations for Rhodesia, Malawi and 
Zambia. On 1 January 1964, the Southern Rhodesia Broadcasting Corporation came 
into existence.

The media from 1980 and after
At independence in 1980, the new state of Zimbabwe inherited the media as outlined 
earlier. The Rhodesia Printing and Publishing Comnpany was still a subsidiary of the 
Argus Group. The government acquired the majority of the shares in the company, 
with money borrowed from Nigeria. The government then set up the Mass Media 
Trust to run the news agency, ZIANA(Zimbabawe Inter-Africa News Agency) and 
Zimpapers, as the Rhodesia Printing and Publishing Company was then renamed.

The people who were appointed to run the Trust and Zimpapers were largely 
drawn from ZANU-PF or should have been at least well known to the leadership of



220 T he H uman Factor A pproach to D evelopment in Africa

ZANU-PF. The same strategy which was used by Cecil Rhodes was also used here; 
that of rewarding friends for their support of military or political interests or both.

Conclusion
Our conclusions should be clear by now, that:

1. There is always a very close relationship between the media and the rul ing class 
or ownership. The talk which we sometimes hear of an independent media should, 
therefore, be dismissed as political nonsense.

2. Owners of the media are in most cases interested in a political agenda. Their 
reasons for setting up newspapers arc to promote their political agendas and 
those of their friends or particular groups of people.

Within any society, the structure oflegal order influences how power is distributed. 
This power may take any form, either political, social or economic (Mararike, 1995). 
But power is not a neutral variable. At the centre of the power equation are people and 
also at the centre of the media are people. The questions to be addressed in relation to 
the role and function of the media in Africa are: How committed to the development 
of theXfi;ican,HF is the media in Africa, be it government owned, private, or so- 
called independent? The agenda of the media should be to develop the type of HF 
content which would promote the development of the generality of the people of 
Africa rather than just a few individuals who wield economic influence and political 
power.

References
Barton, F. 1979 The Press in Africa, Persecution and Perseverance, London: 

Macmillan.
Gale, W.D. 1962 History o f the Rhodesia Printing and Publishing Company, 

Salisbury: Mardon Printers.
Mararike, C.G. 1995 ‘The role of information in the development of the Human 

Factor in Africa’, Review of Human Factor Studies, Vol. 1 No. 2.
R ichards, D.S. 1952 ‘Broadcasting in Southern Rhodesia: An examination of 

proposals submitted by broadcast relay [Overseas] Ltd.,’ Salisbury: Government 
Printers.



Th is  work is licensed under a 
Creative C om m ons
Attribution -  N oncom m ercial -  NoDerivs 3.0 License.

T o  view a copy of the license please see: 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/

This  is a d o w n lo ad  fro m  th e  B L D S  D ig ita l L ib ra ry  on O p e n D o cs
http://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/

I n s t i t u t e  of 
D e v e lo p m e n t  S tu d ie s

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
http://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/

