
This work is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-
NoDerivs 3.0 Licence. 

To view a copy of the licence please see: 
http://creativecommons.0rg/iicenses/by-nc-nd/3.0/ 





The opinions expressed in this monograph are those of the author and do not 
necessarily reflect the views of FSS or its Board of Advisors 

The preparation and publication of this monograph has been made possible by 
financial support from the Department for International Development (DFID) 
and the Friedrich Ebert Stiftung, to both of which we are grateful. The research 
was conducted as part of the Media Training Programme undertaken jointly by 
the Forum for Social Studies and the Ethiopian Economic Association 

© Copyright: The Author and Forum for Social Studies, 2000 

FORUM FOR SOCIAL STUDIES 
P. O. Box 3089 
Addis Ababa 

Tel.: (251-1) 12-95-79/55-61-21 
Email: fss@telecom.net.et 

mailto:fss@telecom.net.et


TABLE OF CONTENTS 

ACKNOWLEDGEMENT v 

ABBREVIATIONS vi 

INTRODUCTION 1 

CHPATER ONE: THE CONTEXT AND THE RATIONALE 3 

1. The Initiation of the Democratization Process 3 
1.1.The International Context 3 
1.2.The Ethiopian Situation 4 

2. Roles and Functions of the Private Press 4 

CHAPTER TWO: AN OUTLINE OF THE PRINT MEDIUM 
UP TO 1999 6 

2.1. An Overview of the Print Medium 6 
2.1.1. Historical Background 6 
2.1.2. Distinctive Features of the Print Medi 10 

2.2. The Private Press: 1991-1999 15 
2.2.1. An Overview of the Private Press 

to 1991 15 
2.2.2. The Private Press, 1991-1999 17 

CHAPTER THREE: OPERATION OF THE PRIVATE PRESS... 23 

3.1. Origin 23 
3.1.1. The Legal Framework 23 

3.2. Management and Editorial Staff. 27 



3.3. Processes of Newspaper Production 33 
3.4. Economics of Newspaper Production 39 
3.5. Processes of Newspaper Distribution 45 

CHAPTER FOUR: PROBLEMS OF ESTABLISHMENT, 
SURVIVAL AND GROWTH 57 

4.1. Constraints 57 
4.2. The Press Law: Proclamation No.34/1992 57 
4.3. Economic Restrictions 61 
4.4. Professional-Ethical Problems 66 

CONCLUSION 69 

NOTES 72 

REFERENCES 78 

APPENDIX 



A C K N O W L E D G E M E N T 

This short survey of the private press in Ethiopia is the outcome 
of a research conducted for about four months in late 1999. The 
research is a result of a collective endeavour to which a number of 
people have contributed by sharing their vision, enthusiasm, experience 
and knowledge. I owe a deep debt of gratitude to the Economic 
Association of Ethiopia, the Forum for Social Studies, Friedrich Ebert 
Stiftung of Germany and the UK Department for International 
Development. I am also grateful to people (in and outside of the 
profession of journalism) who were willing and, in fact, eager to divulge 
their experience and knowledge with regard to the private press in 
Ethiopia. My sincere thanks also go to Rahel Tadesse who diligently 
typed the draft document. 

Finally, I would like to stress that the views expressed in this 
book are those of the author, and neither the people, whose assistance is 
acknowledged above, nor the organizations that supported the project are 
in any way responsible. 

Shimelis Bonsa 

January 2000 
Addis Ababa 



AAU 

BSPE 

EEA 

EFPJA 

EJA 

EPRDF 

FDRE 

FSS 

HSIU 

MOI 

ODA 

PDRE 

TGE 

UDHR 

A B B R E V I A T I O N S 

Addis Ababa University 

Birhanena Selam Printing Enterprise 

Ethiopian Economic Association 

Ethiopian Free Press Journalists' Association 

Ethiopian Journalists' Association 

Ethiopian People's Revolutionary Democratic 

Front 

Federal Democratic Republic of Ethiopia 

Forum For Social Studies 

Haile Selassie I University 

Ministry of Information 

Overseas Development Association 

People's Democratic Republic of Ethiopia 

Transitional Government of Ethiopia 

Universal Declaration of Human Rights 

vi 



INTRODUCTION 

Journalism is often referred to as the Fourth Estate. This is a 
label given to the profession in recognition of its considerable power and 
influence as well as its fundamental role as a public watchdog, a fighter 
against tyranny and unjust laws, and for assertion of the people's rights. 
In a similar vein the journalist is considered a trumpeter of freedom, a 
shaper of society, a molder of opinions and a purveyor of wisdom. 

The responsibilities of the journalist assume greater significance in areas 
where there is only, official, source or line of news and information. 
Under such circumstances the journalist is expected to serve 
independently as one providing a forum for exchange of opinions, an 
alternative source of information and, in the process, struggle in the 
defense of fundamental human aspirations. 

The evolution of the private press in Ethiopia has been a saga of valor in 
defense of these aspirations as well as in the very creation of democracy, 
in spite of the many daunting challenges, and even in those instances in 
which journalistic standards and ethics may have been debased. 

'Non-governmental ' press in Ethiopia has, conventionally, been known 
by three different names, each having its own 'fluid and unrefined' 
connotations: private, independent and free. An attempt is here made to 
provide some form of conceptual definition or semantic distinction and, 
accordingly, make distinctions between publications that are genuinely 
free or independent and those that pass under the deceptive adjectives of 
'private' and ' independent ' . 

The term 'private' often denotes the nature of ownership of specific 
publications as opposed to those that are owned and controlled by the 
government. On the other hand, the terms ' f ree ' and 'independent' refer 



- 2 -

to the nature of the opinions reflected in a given publication. The three 
denominations have been used interchangeably - and increasingly at 
present - in a preferential way. A sizable number of those newspapers 
and magazines, which are labeled as 'opposition publications', prefer to 
call themselves 'free and independent'. This claim is, however, rejected, 
and the term 'private' is used, instead, as a reference to such periodicals 
by other, self- declared 'independent' papers, such as Ifoyta, which could 
safely be characterized as pro-government publications. 

Be that as it may, the label 'private', for instance, does not necessarily 
imply that a paper with such a name is independent as far as the editorial 
line it pursues or the opinions it airs are concerned; neither does it mean 
that its news coverage is not slanted in favor of one or another of the 
positions currently in vogue. It could, however, be said that a genuinely 
private publication has greater chance of being free or independent than 
a state-owned or party-owned paper. Partly in consideration of these 
divergent outlooks among non-government papers regarding the 
nomenclature they attach to themselves, I have preferred to use the labels 
interchangeably, without, however, intending to promote any one 
particular connotation or outlook. 

Most of the time, I have refrained from characterizing the papers making 
up the subject of this study in order to avoid unnecessary complications, 
and as per the requests of informants to remain anonymous. 

The research undertaking involved, to a large extent, collecting 
information through interviews with people working in the private press 
as well as those in the distributive business. Individuals who are 
knowledgeable about, and have experience in, journalism were also 
contacted. The use of written materials, though considerably limited, 
was in fact, essential in providing general as well as specific information 
about journalism and the private press. 



CHAPTER ONE 

THE CONTEXT AND THE RATIONALE 

1. THE INITIATION OF THE DEMOCRATIZATION PROCESS 

1.1. The International Context 

The end of the Cold War and the subsequent worldwide shift 
towards democracy and freedom of information and expression 
constitute a major step forward in the fulfillment of human aspirations. 
The progress towards more representative forms of government and 
participatory political and economic systems underline the importance of 
the existence of an independent and pluralistic press. Beside the 
proliferation of political and economic liberalization, the unprecedented 
advances in global technology for the acquisition and dissemination of 
information make the need for a democratic press all the more imperative 
(Ansah, 1991:13). In Africa, the spread of social and political change 
has led to a re-examination and re-assertion of the roles and functions of 
such vital institutions as the media. 

The media in Africa could, in fact, help provide a basis for building 
sustainable pluralistic democratic structures by stimulating and 
encouraging critical awareness, public discussion, participation in the 
decision-making process as well as exposing bureaucratic incompetence, 
corruption, abuse of power and the violation of human rights (Boafo, 
1992:4-5). 

There is now a general understanding concerning the vitality of 
communication media in the development process, as the following 
quotation from Boafo (1992:5) illustrates: 

- 3 -



- 4 -

If we accept that the direct participation of people is essential to their 
own development, then we must also recognize that such participation 
will not be possible if people are denied the means to express 
themselves, to share experience and ideas. If they cannot learn what is 
going on in their own country, in their region, or in the rest of the world, 
if they cannot openly and freely discuss and formulate strategies to 
strengthen their economies and improve their lives, then change will be 
slow with limited participation and with benefits for only a few. 

1.2. The Ethiopian Situation 

The winds of change that blew over the African continent and 
other parts of the world in the late 1980s did finally reach Ethiopia. A 
microcosm, to a certain extent, of the great upheaval in the world for 
democratic change was the dismantling of the dictatorial military regime 
in Ethiopia. This was a historic moment ripe with many challenges and 
opportunities. 

It was as much a test of government commitment to the democratization 
process as it was a challenge for Ethiopia's emerging democratic 
institutions. It was also a rare opportunity to be exploited in the 
promotion of democracy and basic individual rights that had been denied 
for so long. The media, with all their component parts such as the print 
and electronic sectors and other communication paraphernalia, came to 
the fore to foster the development of participatory democracy {Ethiopia: 
Transition to Democracy [hereinafter, Ethiopia], 1991:122). 

2. ROLES AND FUNCTIONS OF THE PRIVATE PRESS 

It has been demonstrated that the relative freedom of the media, 
which transpired concomitantly with, or more as a consequence of, 
political and economic liberalization, has enhanced the process of 
democratization. It is also a universally accepted fact that the right to 



- 5 -

seek and obtain information as well as to engage in free expression on 
issues of concern without fear of harassment and punishment is a 
cornerstone for the exercise of democracy. 

Such a democratic undertaking assumes greater significance in countries 
like Ethiopia, where the democratic experiment is but novel and, 
consequently, the government holds monopolistic power over all sectors 
of the media. Under such circumstances, the public, suffocated as it is 
by monopolistic and, in most cases, monotonous media, would inevitably 
incline toward alternative sources of information. In countries where the 
private press exists and is protected by law, it is one of the principal 
providers of a different and, in some ways, rival information (Ethiopia, 
1991:127-128). 

The press, notwithstanding its limitations, is capable of doing an 
incomparably more complete job of covering news or entertaining 
independent discussions than any other media in a developing country 
have ever been able to do. This justifiably superior quality of the press 
has to do with the fact that ". . . it stands still to be read: it can be read 
again, or handed along, or referred back to . . ." (Sommerlad, 1966:vi), 
and thus stimulates the discussion of issues of interest. Of particular 
note in this respect is that the press, among all the media (which are in 
most cases under total government control), has unequaled capacity to be 
the people's medium, their voice {Loc.Cit.) 



CHAPTER TWO 

AN OUTLINE OF THE PRINT MEDIUM 
UP TO 1999 

2 . 1 . A N OVERVIEW OF THE PRINT MEDIUM 

2 . 1 . 1 . Historical Background 

Ethiopia is one of the few countries in Africa with an early lead 
in developing its own script written literature. In spite of this, however, 
the number of publications of both a religious and secular nature was 
incomparably low. When it comes to the production of magazines, 
newspapers and other periodicals, the country was a late comer (Deneke, 
1991:53). 

The beginning of the print medium in Ethiopia, sporadic and foreign-
inspired for the most part, and catering predominantly to religious 
subject matter, has been traced by some to the mid-nineteenth century, 
when the first printing press was set up in 1863 at Massawa by a Lazarist 
missionary known as Father Lorenzo Biancheri. Later on, the Swedish 
Evangelical Mission established a small press at Mankullo, near 
Massawa, in 1885. In the 1890s a Franciscan missionary called Father 
Bernard was able to secure Emperor Menelik's acknowledgment, if not 
actual support, and expand his operations into commercial printing. In 
1896 he started publishing, using a duplicating machine (Roneograph), a 
weekly French-Amharic newspaper entitled 'Le Semaine d' Ethiopie\ It 
was intended mainly for campaigns against leprosy (Pankhurst, 

- 6 -



- 7 -

1962:248; Deneke, 1991:52-54; Ministry of Information [hereinafter, 
MOI], 1966:5). 

The reign of Emperor Menelik could, indeed, be said to have represented 
a crucial stage in the initiation of an Ethiopian journalism in terms, for 
instance, of press ownership and issues covered. The rise of a 
'modernized' empire-state with all its attendant consequences 
contributed a great deal to the expansion of the printing enterprise. 

The question of which was the first periodical is a matter of 
disagreement revolving around three different papers: Father Bernard's 
weekly Le Semaine d' Ethiopie, which appeared in Harar in 1905 
(Kaplan et al., 1971:324); Blatta Gebre Egziabher's handwritten sheets 
produced every week in the capital before 1900 (Pankhurst, 1962:260); 
and the state-owned A 'emro, which made its first appearance 
contemporaneously with the above two papers (Pankhurst, 1962:260). 

It will be difficult with the arguments regarding the first two papers, or 
the question of their ownership, for lack of sufficiently conclusive 
evidence. This leaves us with A 'emro, which appears to have been 
universally accepted as Ethiopia's first periodical.1 The earliest issue of 
the publication appeared around 1901,2 written by hand and with a 
circulation first of 24 copies and, then, 200 following the importation of 
a copying machine. A'emro passed through periods of temporary 
suspension and revival, owing to financial difficulties, shortage of 
newsprint and the Italian aggression (Deneke, 1991:55-56; Moges,1963 
E.C.:38; Pankhurst, 1962:260). 

In the decades following this early period, the number of periodicals 
increased with the major changes and developments that took place in 
the country (See Appendix I). The foundation in 1923 of what was 
called Berhanena Selam Printing Press and, in 1925, of a weekly, 
government-owned newspaper named Berhanena Selam, by the then 



- 8 -

regent, Ras Teferi (later, Haile Selassie I) represented a landmark in the 
history of the Ethiopian press. The significance of the two developments 
lay not just in the physical expansion of the press,3 but also in the fact 
that Berhanena Selam became a forum for airing progressive ideas and 
views by some of the young intellectuals of the country at that time. 
This was in spite of the fact that many of the articles were poorly written, 
and that the papers were themselves less appealing in appearance, 
restricted in the subject matters they treated and limited in circulation in 
terms both of size and areas covered (Deneke, 1991:57-58; Moges, 1963 
E.C.:38; Kaplan, 1971:324). 

The progress of the Ethiopian press was interrupted for about five years 
(1935-1941) as a result of the country's occupation by Mussolini's 
forces. Printing presses were demolished, as happened in Harar and 
Jimma, or were into centers for the production and dissemination of 
Fascist propaganda, as happened to those in Addis Ababa.4 However, 
some type of a bi-weekly field paper of the liberation forces, 
Bandirachin (later re-named Sendeq Alamachin - 'Our Flag') was 
issued. There were also the many publications produced in foreign 
countries to promote the Ethiopian cause (MOI, 1966:8; Pankhurst, 
1962:283). 

In the post-liberation period the publication 'industry' witnessed a 
comparatively significant expansion in terms of the number of 
periodicals produced and the size of their circulation. Such influential 
and long-lasting weekly papers as Addis Zemen and The Ethiopian 
Herald came onto the scene in 1941 and 1943, respectively. Both 
became dailies after December 1958. In 1952 Yezareyitu Etyopia was 
added to the list of newspapers (MOI, 1966:9,11). 

The expansion of the capacity of the Berhanena Selam Printing Press in 
1965 and the increase in the number of new printers installed were but 
important additions to the development of the print medium. However, 



- 9 -

the real turn for the newspaper enterprise came in the late 1950s and 
early 1960s with the establishment of the Economic Commission for 
Africa (1958) and the Organization of African Unity (1963). Of 
particular significance in this post-war expansion of the Ethiopian press, 
especially in its early phase, was Wolde Giyorgis Wolde-Yohannes (not 
to be confused with Tsehafe Ti'zaz Wolde Giyorgis Wolde Yohannes, 
the Emperor's Private Secretary at the time), a man who was given the 
epithet "Father of Ethiopian journalism." His name was linked, 
originally, with Berhanena Selam, and later on and more closely, with 
Addis Zemen (Deneke, 1991:73; MOI, 1966:13]. 

There was, in this period, a larger number of both daily and weekly 
newspapers and other press products, all, with the exception of a few, 
being government-owned and catering to a limited circle of an elite 
readership - mostly top bureaucrats and members of the urban-based 
intelligentsia5 (see Appendix II A & B). 

The period of military dictatorship from 1974 to 1991 was one of total 
government control of the media and the flow of information (see 
Appendix III). This was in line, for instance, with proclamation No 
26/1967 E.C., which was issued to regulate the operation of the media 
(though it failed to specifically stipulate the possibility of establishing a 
private press); neither did the government's control of the media ease 
despite a provision for freedom of expression in the 1987 constitution 
(see Chapter 7, Article 47) (Tedbabe, 1990 E.C.:20-21; Wuletaw. 1990 
E.C.:36). 

The assumption of power in 1991 by the EPRDF ushered in a period of 
fundamental transformation in the political economy of the country. As 
part of the democratization process, the EPRDF-led government 
conceded freedom of the press. This concession was granted 
concomitantly with the new government's acceptance of the 1948 



- 1 0 -

Universal Declaration of the United Nations (217 A/111), especially 
Article 19, which states: 

Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right 
includes freedom to hold opinions without interference and to seek, 
receive, and impart information and ideas through any media and 
regardless of frontiers. 

Following the government's concession, an incredibly large number of 
newspapers and other periodicals burgeoned, with ownership ranging 
from party/government through public and professional associations to 
the private sector. Of this the share of independently-owned papers and 
magazines reached 287 by 1997 (1989 E.C.) (Tedbabe, 1990 E.C.: 32). 

2.1.2. Distinctive Features of the Print Medium 

One of the paradoxes facing Ethiopia is that, despite a longer and 
richer literary tradition, it has significantly lagged behind many African 
countries in terms of publication output. Besides, those moments in 
which the people had fully or partially exercised their freedom of 
expression on matters of national concern were little more than transitory 
(Mairegu, 1996:6). 

Mass media in Ethiopia - the print medium included - have always served 
as instruments of government propaganda. Before the modernization of 
the Ethiopian media, the scribes used to chronicle, as their express 
responsibility, stories of glorification, image-building and personal 
power consolidation struggles waged among the powers that be, all in the 
name of posterity. 

The twentieth century also witnessed this same pattern of functional 
continuity, though in a more refined and elaborate way. Newspapers and 



- 1 1 -

other periodicals were used for the same purpose, despite periodic 
profession of impartiality. In this last respect, a case in point is A 'emro 
of Megabit [March] 11, 1907 E.C., in which the editor wrote about what 
may be taken as the 'editorial policy' of the newspaper in the following 
way: 

. . . hMZf0 fH.i)t pn,"l <feTC rt.£>c ^ A - t h 
Vm- pfuay:: tiiUf AH.U <\A 9°" AVIV* V©- M K 

^l^y°c^ ^Pd* I H 1907 <}. 9°. 

(. . . [S]ince its very origin, the paper has maintained a non-partisan 
stand and does not promote the interest of any one group. This freedom 
is used to serve the country and not to publish anything I like.) 

In reality, however, A 'emro was never free from government control and, 
in actual fact, it did serve as the mouthpiece of its creator, Menelik and 
of his regime. 

This pattern was never altered during the Haile Selassie's imperial and 
Mengistu's military regimes, either. Both inscribed lofty provisions in 
their respective constitutions with respect to the people's fundamental 
right to freedom of expression, but they also used - and successfully so -
every means in their respective arsenal to frustrate the realization of this 
inalienable right. Consequently, freedom of expression had remained a 
mirage for the Ethiopian populace during the said regimes [Mairegu, 
1996:6]. 

Beginning with Berhanena Selam and culminating with Addis Zemen, 
the press during the imperial and military regimes, which were 
fundamentally authoritarian in character, devoutly acted, for over half a 
century, as an instrument of inflated and monotonously similar 

* All translations are mine, unless otherwise indicated (S. B.). 





- 1 3 -

out such popular feelings. As such, the right to free speech and 
expression, which had so far been denied in practice, was realized, at 
least for a short time, through popular action. Though the tottering 
regime began taking some positive measures in this direction, the 
initiative was too little too late (Tedbabe, 1990 E.C.: 19-20). 

This euphoric exercise in free expression continued during the early days 
of the military regime. Such national issues of vital importance as 
democracy, form of government, and land tenure were subjects of open 
discussion between various opposing forces in the public media, but the 
press in particular (Markakis and Nega, 1978:95). 

Due to the sudden lifting of censorship from the state-controlled media 
of communication . . . the press began to report fairly accurately] . . . 
the events that were shaking the regime. For the first time in their 
history, Ethiopians were able to read something other than soporific 
propaganda in their newspapers. 

Unfortunately, that period which has generally been referred to as "the 
golden days of Ethiopian journalism" did not last long. The Derg 
eventually assumed total control of the media, initially using it to 
denounce and humiliate the ancien regime and, subsequently, to 
consolidate the power of the military government. Such periodicals as 
'Democratic!", 'Labader'Struggle' and 'Ye Sefiw Hizb Dimts\ which 
held views incongruent with those of the regime, were eventually 
declared counter-revolutionary and forced to go clandestine. (These 
papers, in addition to being clandestine, the first two of which had, in 
fact, been underground all along, were limited in their distribution to 
members and sympathizers. There were, however, other magazines such 
as Goh, which were commercial and consequently accessible to a wider 
public.) Eventually, the government eliminated most such papers and, in 
doing so, dashed all hopes of democracy and free expression. In the 
process, the media ended up being highly partisan and totalitarian 



- 1 4 -

socialist propaganda machine (Deneke, 1991:52-53; Ethiopia, 1991:126), 
"the worst form of Marxist mouthpiece on the continent."7 

Concomitantly with the confiscation of privately-owned papers and the 
prohibition of establishing new ones, the government proceeded to 
eliminate any trace of independent exercise in the government-owned 
print medium. The method frequently and successfully employed was 
censorship. A censorship organ, which had been working under the 
Ministry of Information and National Guidance since 1972, was given, in 
1977, special powers of 'refining' all kinds of information (MOI, 1976 
E.C.:124; Proclamation No. 127/1977, Article 7; Proclamation No. 
174/1979, Chapter 1, Article 6). 

EPRDF's takeover of power in May 1991 and its subsequent 
proclamations related to the press (Proclamations No. 1/1991 and No. 
6/1991, Article 4[1]) were considered by many as marking the beginning 
of a new period of openness and democratization in Ethiopia. 

However, the government failed to live up to its promise of freeing the 
press. Its democratic overtures, unrealized as they were, were rather seen 
by many as little more than a political ploy designed for external 
consumption (Ethiopia, 1991:128). 

Journalists in the state-owned print medium were then let loose to pursue 
their traditional function, which they did with great vigor and dedication: 
praising and glorifying the government, at times beyond reasonable 
proportions, and condemning and castigating actions of previous 
governments as well as those of current political opponents of the regime 
in power. This unprofessional and unethical campaign of vilification, 
smearing and name-calling could not be said to have been carried out 
without official blessing. Such a downward slide was as much a disaster 



- 1 5 -

for Ethiopian journalism as it was unbeneficial, in the long-run, to the 
political leadership itself (Ethiopia, 1991:128-129). 

In essence, the media in general could only be said to have changed 
masters, not the philosophy behind or the approach to the art of public 
information. Loss of credibility, as exemplified by a progressive 
plummeting in newspaper sales and readership, is a glaring indicator of 
the crisis in the government press in particular, and the media in general. 

2.2. THE PRIVATE PRESS: 1 9 9 1 - 1 9 9 9 

2.2.1. An Overview of the Private Press to 1991 

Various publications of varied orientation were produced during 
the pre-1935 period. Ownership of such papers seems to have included 
the government, missionary societies as well as some foreigners with 
religious background. The appearance of such publications preceded the 
promulgation of any regulation by the government, and their operation 
was not, therefore, dictated by any such law (Tedbabe, 1990 E.C.:13). 

On 15 February, 1934 {Yekatit 7, 1927 E.C.) Emperor Haile Selassie 
granted the right to establish a private press for the publication of books 
and newspapers ("A Proclamation to Publish Newspapers and Books"). 
The proclamation provided for the procedures to be followed when 
applying for permission to publish, and a list of penalties in the event of 
infringement. The Italian invasion of 1935, however, eliminated (at least 
for some time) any possibility of testing the sincerity of Haile Selassie's 
important initiative. It could also be argued that, even if there were a 
possibility, the chances of having a private press were miserably slim, 
given the objective conditions of the country at the time (Mahteme 
Selassie, 1962 E.C.:701,781; Tedbabe, 1990 E.C.:21). 



- 1 6 -

In the five years of Italian occupation (1936-1941), publication of 
newspapers and other periodicals became the exclusive preserve of the 
colonial regime in Ethiopia. This exclusive hold on the press, however, 
did not apply to papers published on Ethiopia by individual Ethiopians as 
well as friends of Ethiopia residing outside. Dr. Melaku Beyan's (editor) 
Voice of Ethiopia and Sylvia Pankhurst's Ethiopia and New Times 
belong to this category. Be that as it may, the period of occupation was 
to have had a positive influence on the development of the Ethiopian 
press in later years, particularly in such areas as newspaper layout and 
use of pictures (Afework, 1983:28). 

In the post-Liberation period (1941-1974), a number of decrees were 
passed recognizing freedom of speech and expression and allowing the 
existence of a private press.8 These included the decrees of 1942 (1934 
E.C.) and 1944 (1936 E.C.), the Revised Constitution of 1955 (1948 
E.C.), the Penal Code of 1957 (1949 E.C.), the draft constitution which 
was presented to the country's highest constitutional assembly in July 
1974 (Hamle 30, 1966 E.C.) and a decree which was published in Addis 
Zemen in March 1975 (Megabit 18, 1967 E.C.). A number of private 
newspapers and other periodicals dealing with political, economic, social 
and religious issues came to life. The problem is, however, to correctly 
identify which of these periodicals were privately-owned and 
independent in their operation. The Ministry of Information and Kaplan 
employed 'ownership' as a criterion to categorize quite a few of the 
newspapers and magazines into private or government publications 
(Kaplan, 1971:326-327). 

However, if we take operational freedom as a criterion of categorization, 
then the distinction between the government press and its private 
'counterpart' could be said to have been very tenuous. True, the 
situation did show some change in times of political upheaval, as in the 
immediate aftermath of the 1960 coup, or on the eve of the 1974 
revolution, but it remained to be a perennial feature of Ethiopian 



- 1 7 -

journalism throughout the second, post-Liberation phase of Haile 
Selassie's reign. 

Speaking of the legal basis of a private press, the Derg regime (1974-
1991) was unwilling to include in most of its decrees any explicit 
indication of the granting of a right to own a private press,9 with the sole 
exception of the 1987 constitution which conceded the long-awaited 
freedom of the press (Constitution of the People's Democratic Republic 
of Ethiopia, 1987, Article 49). Nevertheless, this fundamental right, 
recognized as it was belatedly and reluctantly by an unrelenting regime, 
was denied the light of day. 

On 28 May, 1991 EPRDF forces captured Addis Ababa. This 
triumphant entry was to be followed in subsequent months and years by 
developments of profound importance, one of which was the 'freeing' of 
the freedom of expression. The following sections deal with the 
evolution of a free press enterprise in Ethiopia and the constraints 
involved in the process. 

2.2.2. The Private Press, 1991-1999 

The Context 

Ethiopia's is one of the world's poorest countries, with an 
estimated real per capita income of $100 as of the 1998 estimates. The 
average figure for low-income countries for the same year was $520, 
while the average for sub-Saharan Africa was $480. This and other 
standard social and economic indicators ranked Ethiopia as 172nd out of 
a total of 174 countries (Befekadu and Berhanu, 1999/2000:1). 



- 1 8 -

The EPRDF-led government inherited an economy that was in 
shambles, a very volatile political climate and a society beaten down 
with a ruthless dictatorship and a pervasive bureaucracy. 

Following the assumption of power, the EPRDF reluctantly accepted the 
'free market' system as a viable option for Ethiopia's economic 
transformation. This was subsequently attended by liberalization of the 
economy (as part of the Structural Adjustment Program) through such 
methods as retrenchment and privatization of state-owned enterprises. In 
the process, between 1991 and 1998, the Ethiopian economy could be 
said to have performed reasonably well by most standard criteria 
(Befekadu and Berhanu, 1999/2000:12-14). 

In spite of this, however, a number of structural impediments have 
continued to frustrate the drive for a significant take-off out of the 
vicious cycle of poverty. To begin with, the changes in the structure of 
the Ethiopian economy since 1991 have been very limited. Agriculture 
continued to be the dominant sector with over 51.2 per cent contribution 
to the country's GDP. The share of industry in GDP has remained static 
over the seven-year period (1991-98), averaging 10.6 per cent. The 
distributive sector remained stagnant, at about 13.6 per cent of GDP, 
while the service sector registered a steady increase, contributing about 
24.5 per cent (Befekadu and Berhanu, 1999/2000:16). 

This bleak picture was further compounded by high population growth (3 
per cent per annum), which put an enormous strain on the economy. 
This was, further, reflected graphically in the low-standard of living of 
the population, as can be seen from the following tables on poverty and 
income (Befekadu and Berhanu, 1999/2000:101-105). 



- 1 9 -

Inc idence of Pover ty in 1 9 9 2 / 1 9 9 3 (mi l l ions) 
Source Year Area Population Poverty 

Index 
Number of Poor 

World Bank 1992 Rural 42.9 53.6 23.0 World Bank 
Urban 6.9 58.0 4.0 

Government Rural 42.9 51.7 22.2 Government 
Urban 7.6 63.0 4.8 

Source: Getahun, 1988:4 

Per Capita income/Expenditure by Area of Residence 1995/96 
Area In Birr In US $ 
Urban 1,411 217 
Rural 1,035 159 
National 1,088 167 

Source: MEDaC, Poverty Situation in Ethiopia. February, 1999, Table 2. 

In conclusion, in view of the daunting problems facing the country, the 
government was expected to devise a long-term strategy to address such 
key elements as bringing a fundamental transformation in the agricultural 
sector, while significantly increasing the growth in other sectors, 
particularly industry. Of particular note is the need to develop a tolerant 
political atmosphere as a prerequisite for the sustainable economic 
development of the country (Befekadu and Berhanu, 1999/2000:17,29-
30). 

Politically, the context in which the media evolved has been complex. 
Along with the adoption of free-market policies, the government has 
restructured the media sector, leading, among other things, towards the 
development of private press enterprises. The step thus taken accorded 
with the regime's declaration of its intention to liberalize the political 
system as a condition for building a democratic society (Overseas 
Development Administration [ODA], 1996:18). 



- 2 0 -

This move, though belated, was perceived by many as a chance to put an 
end to the vicious cycle of political repression and totalitarianism. The 
realization, in full or in part, of this historic initiative was, however, to be 
seen in subsequent years. 

The Legal Framework 

A. Phase One 

The Transitional Government of Ethiopia agreed to respect 
individual human rights, including freedom of expression, fully and 
without any limitations whatsoever. This was done in accordance with 
its ratification of the 1948 Universal Declaration of Human Rights. 

Taking advantage of the government's declaration of intent, a sizable 
number of newspapers and magazines appeared in Addis Ababa. The 
proliferation of periodicals was taken as an acute demonstration of the 
people's long-harbored dissatisfaction with the government-controlled 
media, while at the same time it served as an indication of their hunger 
for an alternative source of information (The Ethiopian Human Rights 
Council [EHRCO], 1995:67). 

Magazines were first in the line of the periodicals to appear in the 
market: Tsedey (Tahisas 1984 E.C.), Hibir (T'ir 1984 E.C.) Ifoyta 
(Yekatit 1984 E.C.), Tobiya and Ruh (Miyazia 1984 E.C.) (EHRCO, 
1995:67; Tedbabe, 1990 E.C.:24). 

Then followed the publication of private newspapers, the first of which 
is said to be Iyita (Ghinbot 10, 1984 E.C.). It was a weekly paper 
published by Paulos Publishing House, and owned and run by Getachew 
Paulos. The paper had a comparatively high circulation (50,000 per 
week by Hamle 1984 E.C.) for quite sometime, but it showed a steady 



- 2 1 -

decline (5,000 by T'iqimt 1986 E.C.) since 1985 E.C., until its demise in 
T'iqimt 1986 E.C. (Untitled, separate documents from the Berhanena 
Selam Printing Enterprise 1992-1994). 

Next came two private newspapers: Addis Dimts and Addis Tribune, 
both Amharic and English weeklies. Both started operation on the 11th 

of Hamle 1984 E.C., each with a circulation of 30,000 and 2000, 
respectively. The late Tamrat Bekele was the sole proprietor and editor-
in-chief of both. 

Proliferation of private newspapers, published on the basis of the TGE 
Charter and working without any license and censorship, continued 
unabated even after the promulgation of the Freedom of the Press Act in 
1992. This enactment could justifiably be referred to as a landmark in 
the development of an Ethiopian private press. 

B. Phase Two 

Freedom of the Press is recognised and respected in Ethiopia. 

Press Law 34/1992, Article 3(1) 

The legislation (A Proclamation to Provide for the Freedom of 
the Press No. 34/1992), proclaimed on the 21st of October 1992, was a 
remarkable step forward indeed. Unlike the previous two regimes, which 
had guaranteed but never implemented freedom of speech and of the 
press in their respective constitutions (Article 41 of the Revised 
Constitution of 1955 and Article 47 of the 1987 Constitution of the 
People's Democratic Republic of Ethiopia), the Press Law of the TGE 
could be said to have demonstrated the government's commitment to 
implement this fundamental and inalienable right, though in a 



- 2 2 -

progressively mutilated way. At any rate, the existence of a private press 
was now considered a legitimate undertaking (Ethiopia, 1991:36). 

The legislation has freed the incipient independent press from the long-
standing captivity of pre-print censorship (Article 3 [2]). Any Ethiopian 
national is allowed to conduct a press business (Article 5[1]) after 
fulfilling a number of requirements (Article 7[1]). The legislation also 
sets out the right of access to and dissemination of information for the 
press (Article 8[l-2]). In addition, the Press Law establishes a right of 
reply (Article 9), the responsibilities of the press (Part Four Articles 10-
14), the taking of lawful measures (Part Five), and penalty (Part Six), in 
the event of an illegal press product or a breach of the regulations, 
ranging from one to three years of imprisonment and from Birr 10,000 to 
Birr 50,000 in fines. 

Subsequently, an incredibly large number of licenses were issued to 
private publishers of newspapers and magazines. About 200 private 
newspapers and 87 magazines came to life in a matter of 5 years (1992-
1997).10 

An important part of the private press is the publication of Islamic 
magazines and newspapers since 1991. The periodicals included Bilal, 
Da'wa, Baraka, Hikma, Hay at, Hilal, Ikhlas, Ihsan, al-Hijab,al-Kawthar, 
al-Manar, and al-Risala. Currently, however, more than half of them 
have ceased publication altogether. Nevertheless, the various Islamic 
periodicals raised and discussed a number of issues of interest to the 
Muslim community in Ethiopia and the wider Islamic world (Hussein, 
1998:30-31). 

The number of active private newspapers has inevitably gone down due 
to such factors as market stabilization and government pressure. At 
present sales have stabilized around 40 active private titles per week." 



CHAPTER THREE 

OPERATION OF THE PRIVATE PRESS 

3.1. ORIGIN 

3.1.1. The Legal Framework 

Any person who is an Ethiopian national may, singly or jointly with 
other person having Ethiopian nationality, carry on any press activity. 

Press Law 34/1992, Article 5, Sub-Title 1 

. . . The application for license shall contain the following particulars: 

a) the name of the proprietor of the press; 
the editor-in-chief and the deputy editor-in-chief of 
the press; 

b) the type of the press activity; 
c) the address of the head office of the press; 
d) the name of the press; 
e) the name and address of the publisher. 

Press Law 34/1991, Article 7, Sub-Title 1 

The above articles of the legislation allowed for the 
establishment of a private press by any Ethiopian national or nationals 
on fulfillment of the above six requirements.'2 The fact that the 
legislation did not explicitly establish a ceiling on such issues as 
financial standing and professional competence eased entry into the 
profession for almost anyone, and contributed, in the process, to the rise 
and multiplicity of all kinds of papers.13 

- 2 3 -



- 2 4 -

The Rationale 

There are multiple motivations for becoming a journalist or 
starting a newspaper. In many cases papers are published for profit. At 
times they are used as prestige symbols. It used to be believed that the 
motives of would-be publishers, at least initially, were less the making of 
profits than the influence they sought to exercise, or the prestige they 
gained by owning a newspaper (Sommerlad, 1966:70). 

In the Ethiopian case, too, a variety of motives for starting newspaper 
publication have been forwarded. The following excerpt, taken from the 
first issue of Iyita (apparently the first private newspaper), provides a list 
of the objectives which were shared by most such papers in Ethiopia: 

. . . to make profit, to educate and disseminate information relating to 
current political, economic and social issues for the benefit of the 
people, to help the people improve their reading culture and promote 
publishing and journalistic experience among the wider public. . . . 

Iyita, Ghinbot 10, 1984 

Interviews with some journalists and publishers on why they decided to 
join the profession reinforced the validity of the above assertion. About 
half the responses in general tended to be indicative of the primacy of 
"attraction to the profession." Considering, however, the retraction later 
made on the part of some journalists, the declaration appears to be more 
alleged than real. 

The next justification for joining the journalistic profession is "love for 
the country," a claim which could, and did in fact, imply opposition to 
the government in power. This claim was particularly presented in the 
most direct terms possible in the Editorials of several of the newspapers. 
The following is a case in point (Tedbabe, 1990 E.C.:62,65): 



- 2 5 -

. . . it will oppose some of the policies of the political establishment; 

. . . it will work for the preservation of the country's unity and 
foundation of a democratic system; 

. . . it will not publish any news or article favoring or promoting the 
policies of the government. 

All these show that political motivations rivaled, and in some cases 
surpassed, professional and economic interests as a rationale for 
establishing a newspaper. 

Such economic considerations as using journalism as a livelihood came 
third on the list of motivations, while the 'making of profit', as in the 
case of some publishers, and circumstantial factors, as in the case of 
journalists, were at the bottom of the list.14 Caution in this respect is 
imperative, in view of possibilities of hiding real motives on the part of 
some journalists for joining the profession, particularly in the face of the 
increasing role economic factors have come to play. 

Capital Investment 

Of particular note in this respect is the incredible disparity in 
capital investment in the newspaper business. With few exceptions, 
most of the publishers went into the business with very little initial 
capital15 and an insignificant investment in the form of equipment like 
computer with accessories, camera, tape-recorder, offices and 
furnishings, necessities which, in most cases, were post-service 
acquisitions. As against this 'poverty' of resources, however, there were 
some newspapers like Addis Tribune, Monitor, Reporter, and Tobiya that 
entered the press enterprise with a comparatively substantial 
professional, financial, and technical foundation.16 



- 2 6 -

The following table provides a list of selected newspapers, together with 
their registered capital in Ethiopian birr at the time of their 
establishment. However, one should note that the amount of birr 
indicated below may not necessarily reflect the actual financial standing 
of the respective proprietors, then or at present. 

Table 1: Registered Capital of Some Newspapers 
No Name ofNewspaper Year of Foundation Registered Capital in Birr 
1 Tobiya Oct. 1986 E.C. 90,000 
2 Reporter (Amharic) Aug. 1987 E.C. 50,000 
3 Beza Oct. 1986 E.C. 15,000 
4 Ma 'ebel Dec. 1987 E.C. 8,000 
5 Mebruk Sep. 1988 E.C. 7,000 
6 Sey/e Nebelbal Aug. 1986 E.C. 5,000 
7 T'omar Feb. 1985 E.C. 5,000 
8 El'op Oct. 1986 E.C. 5,000 
9 Genanaw Nov. & Apr. 1987 E.C. 5,000 
10 Tarik Mar. 1986 E.C. 3,000 

Source: Mass Media License Registration and Control Department, 1998. 

Ownership 

The Ethiopian experience with regard to ownership was 
somewhat different from the established practice in other countries, 
where ownership and control of newspapers were in the hands of 
professionals and businessmen for whom the paper was, initially and 
largely, a sideline undertaking. In Ethiopia, newspapers were, in most 
cases, owned, run and controlled by people for whom the paper was a 
source of livelihood, a profit-generating venture and/or a political 
instrument. In variance with many other countries, where ownership was 
flexible, ranging from individual to corporate, in Ethiopia ownership 
was, by and large, exclusive and individual. This tended to limit the 
possibility of a merger and, consequently, of a much better chance of 
survival and growth.17 



- 2 7 -

However, joint newspaper ownership, dictated as much by reasons of 
efficiency as by the realization of limitations, was also fairly represented 
in the Ethiopian private newspaper enterprise. This was carried out 
through amalgamation of finance, capital and professional and technical 
expertise. The truth of the matter is that, in more cases than one, the 
comparatively more efficient and more successful papers happen to be 
those with common ownership.18 

3.2 . MANAGEMENT AND EDITORIAL STAFF 

Organizational Structure 

In a modestly developed press, duties are not only defined and 
shared out (despite possible overlappings) but they are also highly 
specialized. Regarding organization, there are usually two distinct 
bodies with distinct (and guarded) areas of operation: the management 
staff and its editorial counterpart. The management staff is composed of 
individuals responsible for sales, marketing and promotion, finance, 
circulation and advertisement. This area of operation is headed by a 
manager who, though generally without control over the editorial 
contents of a newspaper, is in charge of the whole newspaper staff 
(Barton, 1966:60-61). 

An editorial staff of a fairly established newspaper will consist of an 
editor-in-chief (who is, editorially speaking, the boss), a news editor, 
who is also assistant editor, reporters (with a possibility of specialization 
in particular subjects), a feature writer, a chief sub-editor and deputy 
sub-editors (Barton, 1966:41-42). 
The number of journalists and management workers and the types of 
function they take care of differ on the basis of the standing of the 
newspaper. The distinction between the two organs should not also be 
understood as sharp and inflexible. There could, indeed, be cases of 



- 2 8 -

functional mobility between the two, as in those cases where an editor 
may have some financial interest in the newspaper, or is responsible for 
non-editorial roles, such as advertisement (Barton, 1966:41-42). 

Recent experience in the private press in Ethiopia provides a rather 
different picture of organizational arrangement in the running of a 
newspaper. A preponderant portion of the newspapers (with the 
exception of two out of the eleven papers surveyed) did not have such a 
well-structured system of operating a newspaper establishment. They 
were rather run by a comparatively small staff of between three 
(apparently the lowest)19 and eight (the highest). [See Appendix IV.] 
This would mean that a person was expected to handle different 
responsibilities at one and the same time. More often than not, a person, 
usually male,20 would act as proprietor, publisher, editor-in-chief, senior 
reporter, advertisement- and circulation-manager. This situation of 
overlapping of duties was also applicable to chief editors, deputy editors, 
managing editors and reporters. The following table is illustrative of this 
duplication of functions.21 

Table 2: Duplication of Duties among Employees of Eight Private Papers 

No. Job Title 
PUBLISHER 

No. Job Title NP1 NP2 NP3 NP4 NP5 NP6 NP7 NP8 
1 Manager • • • • • i/ • 
2 Editor-in-Chief • • • • • • • 
3 Deputy Editor-in-Chief </ 

4 Editor V 
5 Reporter • v> v< v< • 
6 Advertising agent • </ • 
7 Feature writer • v> • 
8 Managing editor • 

Source: Information gathered by the author from interviews with thirty-one journalists. 
NP = Newspaper 

The small number of staff and the consequent pattern of functional 
duplication were indicative of the financial and administrative limitations 



- 2 9 -

of most private papers. On the other hand, such a structure was found to 
be realistic, considering the level that independent press enterprise in 
Ethiopia has managed to achieve at present.22 

There are, however, exceptions. At least two broad layers could be 
sorted out in the degree of sophistication of the organization of the 
country's newspaper enterprise. The first category is composed of the 
majority of the newspapers, where the boundary between management 
and editorial staff is rather extremely diffuse, or does not exist at all. 
The second category of 'quality' papers, on the contrary, might, for the 
sake of convenience, be divided in to two groups: on the one hand, there 
are those papers where the distinction between the management and 
editorial staff is clearly made, but where there is the handling, by one 
person, of one or more functions simultaneously;23 on the other hand, 
there are those papers where (ownership is collective and) division of 
labor between the management and the editorial staff was defined in such 
a way that operating reciprocally between the two bodies was not 
permissible. Tobiya would fall under this category.24 

Qualification 

Though there is disagreement on the order of importance of 
qualification, most journalists agree that there are a number of attributes 
that are paramount and of particular importance in the makeup of a good 
journalist: a deep, genuine and non-partisan interest in eveiy type of 
people everywhere, qualities of sympathy to (or tolerance of) opposing 
ideas), open-mindedness (or not rushing to make hasty and ill-informed 
judgment), and an inquiring mind (so as to get to the bottom of an issue) 
(Barton, 1966:14-15). 

It is difficult to say exactly what the best qualifications for a career in 
journalism are. They would definitely vary enormously from individual 



- 3 0 -

to individual. Be that as it may, a good background and education, 
proficiency in the languages one works in, good manners and 
appearance, and mental alertness are cited as qualities to be had by a 
would-be reporter. The ability to write in a fairly clear, simple and direct 
way, preferably using shorter words, are indispensable (Barton, 1966:25-
17). Such qualities could be acquired and/or developed further through 
training in the profession of journalism. This could be done by means of 
pre-service training in a school of journalism and/or providing an in-
service or on-the-job training. 

In Ethiopia, there was no media-training center until the establishment of 
the Ethiopian Mass Media Training Institute in 1995. This, however, 
was meant for training members of the government press and has, 
therefore, not been very helpful as a source of training and expertise to 
the private press. The number of Ethiopians who were able to get 
training outside was limited. There was a privately-owned center called 
'Mahider. Centre for Creative Arts and Vocation', aimed at training 
young and interested individuals in the basics of journalism. It was, 
however, short lived (1986-1988 E.C.).25 

This did inevitably have its own repercussions in the development of the 
private press in Ethiopia. Two phases could be outlined in the progress 
of the independent press with regard to the professional background of 
its members. The first phase refers to the earlier period, that is, the first 
three or four years after the change of government in 1991, when the 
foundations of the private press were being laid. The papers and 
magazines belonging to this period were founded, in most cases, by 
people who had worked as journalists in the previous two regimes but 
who left their jobs under the current government.26 These people 
injected their experiences into the periodicals (to wit: the magazines with 
their telling cartoons) which were, consequently, demonstrative of the 
comparatively better professional standings of the producers.27 



- 3 1 -

To sum up, the first phase of the evolution of the private press was 
characterized by the primacy of the professional over the amateur in 
terms of the individuals involved and the publications they produced. 

The second phase witnessed a significant proliferation in the number of 
papers as well as differentiation in the quality of the productions. This 
second phase could, in fact, be seen as a reverse of what happened in the 
first phase. An exposition of the pre-service professional and 
educational profile of some journalists is illustrative of this evolving 
trend. Thirty-one editors and reporters were interviewed for the purpose, 
out of which 43.5. per cent declared that they had no previous experience 
whatsoever in journalism.28 

The educational background of most is also a telling indicator of the 
status of the profession in Ethiopia. Of the twenty-five editors and 
reporters interviewed, 58.6 per cent were 12th grade graduates, 7.2. per 
cent were holders of a college diploma, 5.2 per cent had a first degree 
(and one with a master's degree), and 2.5 per cent had pursued a two- to 
three-year education in one or another of the vocational schools, 
institutes or colleges around the country. The rest (4 per cent) were not 

• 29 willing to specify their educational qualifications. 

The condition of in-service or on-the-job training, as opposed to pre-
service training, which was almost nil for the majority of private press 
journalists, was not significantly different from the above trend. 

In view of the generally poor standard of the journalists, a short term 
'crash' training program assumed considerable importance. The training 
covered such issues as basic journalism, news gathering and reporting, 
feature writing, editorial writing, newspaper management, and handling 
of technical and commercial issues. 



- 3 2 -

Training in these key areas was given on-site by the Friedrich Ebert 
Stiftung of Germany, the British Council, the United States Information 
Service (in its program of 'USIS Media Training Project'), and Thomson 
Foundation of Britain. The training was delivered on an irregular basis, 
ranging from a few weeks to several months. Attendance was not regular, 
as can be seen from the following data. Of the twenty five editors and 
reporters, 

36.3% had not attended any of these workshops 
27.5% had attended once 
19.7% had attended twice 
12.5% had attended thrice 
5.0% had attended four times 

Despite its limitations, the training exercise could be said to have 
contributed positively to the raising of awareness in the discipline and 
profession of journalism.30 

On the basis primarily of issues of qualification, the private press in the 
second phase of its development could broadly be divided into two 
categories. On the one hand, a larger proportion of the journalists, in 
contradistinction to those in the first phase, did not have any sound prior 
experience and/or training in journalism that would have enabled them to 
venture into the independent press enterprise. (One trend in this 
connection is the rise of a new "generation" of journalists who have 
developed, among other things, quite an experience through working in a 
number of newly established private papers.)31 On the other hand, there 
was a vocal and influential group of journalists (the 'old core') who had 
accumulated journalistic experience through working in the Ministry of 
Information and other government organs in different capacities related 
to journalism (that is, as editors, reporters and public relations officers). 
However, they have become a minority, which could partly be attributed 
to the emigration of their trained and experienced compatriots. Such 



- 3 3 -

characterization of the old group of journalists should, however, be 
qualified; their emigration, in particular, should be seen in light of not 
just their longer professional experience but also in terms of the lack of 
operational freedom within the country. This group was particularly 
identified by the highly pro-government stance reflected in their news 
reporting, editorial writing and public relations exercises in their 
previous jobs. 

3.3. PROCESSES OF NEWSPAPER PRODUCTION 

Any press and its agents shall, without prejudice to rights conformed by 
other laws, have the right to seek, obtain and report news and 
information from any government source of news and information. 

Press Law: 34/1992, Article 8, Sub-Title 1 

The exercise of seeking, obtaining and disseminating news and 
information is one of the basic functions of a purposeful press. It is a 
response to a fundamental human desire and right to know. The 
provision of access to knowledge and events far beyond the boundaries 
of an individual's own observation and experience could rightly be seen 
as the initial step in creating an informed public, which, in its turn, is the 
beginning of a democratic society (Sommerlad, 1966: 55,57). 

The situation in Ethiopia is somewhat different, owing to the infancy of 
the private press and the peculiar circumstances in which it evolved. 
Despite some disparity between the private papers, due to such factors as 
degree of access to information (which in turn may be a factor of 
political orientation, financial standing, etc.), there is generally speaking 
a uniform way of information seeking, if not in the manner of its 
acquisition and dissemination. Or, to put it in another way, there is as 
much uniformity between newspapers with regard to searching for 



- 3 4 -

information as there is difference concerning its collection and 
publication. 

News and information are obtained from a myriad of sources of local, 
national and international character. Locally, interviewing is one major 
way of gathering news and information. However, there is the general 
problem of paranoia towards the press among those with the needed 
information. This is a situation that would inevitably put any interviewer 
to labor between two competing factors: on the one hand, the journalist 
so engaged has the responsibility of satisfying the public's right to know; 
on the other hand, no one is legally bound to entertain the journalist's 
inquiries. In such circumstances a reporter, for instance, has to be 
imaginative and might be expected to play certain games (Teel and 
Taylor, 1992:119). 

Accordingly, reporters go out to various areas in Addis Ababa (and, 
occasionally, outside of the city) conducting interviews with people in 
various walks of life on important issues. They employ several ways to 
gather information from individuals and/or groups, with or without 
affiliation to religious or political groupings. The methods they use 
include friendship networks, other useful connections, and even bribes. 
Although most of the information-gathering activities of most papers 
concentrated in Addis Ababa, some papers, especially those with a 
relatively stronger financial basis, send their reporters to the regions 
when opportunities arise, and they also employ the services of associate 
reporters and freelance contributors. Payment to the latter two, 
temporary employees as they are, is contingent upon the size, relevance 
and sensitivity of the information as well as the frequency of dispatch.32 

The possibility of getting information from government officials is 
dependent, among other things, on the degree of one's proximity to the 
officials in power. This access, in turn, seems to be affected by such 



- 3 5 -

factors as friendship (created and/or cemented by political or other 
motivations) and the attitude of the officials. Distinctions could, 
accordingly, be made in the private press on the basis of these access 
variations: 

• those with a smoother relationship with, and a comparatively easier 
access to, the government; 

• those with an 'attitude' of head-on collision with the government and 
are, consequently, remote from its sources of information; 

• those with a history of 'love-hate' relationship with, and an average 
degree of access to, the government. 

Individuals as well as groups also take initiatives to provide information, 
at times vital ones, to the private press, freely or on payment, out of 
public or private interest, and orally as well as with documents, including 
photographs. This they do by personal appearance, or using letters, 
telephone and fax. Political groupings in and outside of the courttry 
frequently use the private press to air their ideas and promote their 
platforms, which are categorically opposed to the government. Armed 
groups such as 'The Ethiopian Patriots' Front' used to send information 
about their actual or alleged military operations. Publication of such 
news and information, which in many cases were unverifiable, have in 
fact landed the private press in a series of troubles with the government, 
including harassment and imprisonment of their staff.33 

Instances of a somewhat circuitous way of not only news presentation 
but also fabrication do exist and were, in fact, rampant in the early days 
of the private press. The first refers to a situation where politically 
sensitive information would be leaked to 'exiled' opposition groups for 
reportage. Subsequently, the same information would appear on the 
private papers in Ethiopia quoting the 'exiled' sources, thereby avoiding 
the danger of being implicated for violating any one of the press 



- 3 6 -

regulations. In the case of the latter, news about sensitive and, therefore, 
captivating issues are fabricated by those working in, or attached to, the 
private press, for purely commercial reasons. It is even said that false 
news are fed to some of the irresponsible papers, with the intention of 
discrediting the private press once the inauthenticity of the news has 
eventually been discovered. 

Another source of news and information are the state-owned electronic 
and print media. Selected news and information reported on the radio, 
television or newspapers would reappear in some of the private papers, 
with certain modifications and alterations. The 'rationale' often 
forwarded, in private discussions, by the private press is that the 
government media's news reporting is so dull that it is only proper to 
rewrite such news and information so as to make them more sensational 
('Maschoh' - magnify) and, therefore, readable and saleable.34 

There are also cases where several journalists working in the government 
media, but having a dubious relationship with the private press, 'sell' 
news and information for a certain payment.35 

Press releases from local and international bodies, such as embassies and 
non-governmental organizations, play a not insignificant, though limited, 
part in the process of news and information acquisition.36 

With regard to external sources of news and information, the use of 
associate reporters, freelance contributors, including 'well-wishers' or 
'friends of the private press', foreign newspapers and magazines, fax, e-
mail, internet-browsing, monitoring of radio and foreign television 
channels have become a tradition in the private press. Most of the 
private newspapers (with few exceptions, including Addis Tribune, The 
Monitor, Reporter, and Tobiya) do not possess some of the above 
Information and Communication Technologies (ICTs) and are, therefore. 



- 3 7 -

obliged to use them only in return for a certain fee. For instance, they 
pay five birr when receiving fax and forty-two when sending one.37 

In this connection a national news agency, in view of its capacity as a 
comprehensive national institution for gathering and disseminating news 
and information at national and international levels, could contribute to 
the growth and efficiency of the press. In Ethiopia this is not the case, as 
the private press could not subscribe to news from the national news 
agency (ENA) or party news agencies, such as WALTA, due, in part, to 
the prevailing mutual antipathy between the government and the private 
press and the resultant reluctance to sell or buy news respectively. The 
poor financial standing of most private newspapers is also a frustrating 
handicap.38 

With regard to newspaper output there is a relatively clear-cut 
demarcation between the government-owned and the private press; the 
former presented a picture of homogeneity, with very little evidence of 
"investigative, critical, or even mildly original journalistic activity" 
(ODA, 1996: 36), while the latter acted as a host of highly variable 
quality. 

Two broad categories could be discerned within the private press 
regarding the existing variability of output. On the one hand, there was a 
core of newspapers (a few in number, though, such as Addis Tribune) 
which tended to concentrate on what might be referred to as 'safe' 
topics, such as domestic economic policy, culture and foreign news, with 
occasional cautious discussion of current political affairs of the country. 
Such an emphasis, which might be a reflection of self-imposed 
censorship, tended to make the better quality newspapers under-report 
Ethiopian affairs. In addition to this core of papers tending to cover 
'apolitical' titles, there are other papers (like Reporter) with a generally 
more favorable attitude towards the government and its policies (ODA, 
1996:36). 



- 3 8 -

On the other hand, there is a group consisting of the vast majority of the 
private newspapers (for instance, Genanaw, Meyisaw, Tarik) which 
dominate the local readership in Ethiopia. Many of them are sensational 
political papers, "short on facts, . . . very poor with unsourced stories and 
rumors. . ." (ODA, 1996:37), at times with serious security implications. 
As against this practice of sensationality and irresponsibility, there are 
some private newspapers (such as Tobiya) which present a strong and 
substantiated critique of government policies and actions.39 Finally, one 
could discover several down-market tabloid titles and religious as well as 
sports papers claiming a substantial size of the local readership. 

The above picture of differentiation is also a reflection of the 
polarization of the print medium in Ethiopia - not just the conventional 
division between the government and the private but also within the 
independent press itself: between those which are opposed and those 
which are friendly to (some would prefer to say 'critically supportive 
of ' ) the government in power. 

3.4 ECONOMICS OF NEWSPAPER PRODUCTION 

We have so far seen the journalistic side of newspaper 
production which requires skilled work, qualities of character and 
educational qualifications. But there is more to newspapers than 
journalism. As a commercial undertaking, newspapers have to struggle 
to make profit in order to survive and grow. The end product of a 
journalist's toil, the printed newspaper, is the result of a manufacturing 
process as well as of a creative mind. The very production of a single 
paper and its eventual success in an increasingly competitive market is 
premised upon a wide range of variables: newsprint and printing cost, 
office rent, size and salaries of newspaper staff, expense incurred on the 
use of computer, fax, telephone, internet, e-mail, subscription, 



- 3 9 -

advertisement, circulation, and so on. The number and intensity of the 
challenges tended to make the running of a newspaper enterprise an 
arduous struggle. 

With the exception, perhaps, of printing and newsprint cost, which were 
universally determined, the amount of money spent to cover other 
expenses differed from newspaper to newspaper, and was partly a factor, 
among other things, of the financial position of each title. This cost 
differentiation was readily reflected in the quality of the output. 

a 
A sizable number of the private papers as well as all the state papers 
were printed at the largest of the state-owned printing presses, the 
Berhanena Selam Printing Enterprise (BSPE). It has most of the 
necessary facilities, including computerized full-page makeup which is 
indispensable for large scale operations and for quick production in a 
vibrant and competitive newspaper market. There is, however, at present 
a new trend of using comparatively cheaper alternatives by some private 
papers, such as the Bole Printing Press (BPP), which is the largest 
destination node among the private printing presses. The decision to 
shift should, however, be seen more as a pragmatic and, therefore, 
temporary move, depending on the fluctuation of the printing cost 
between the government and private printing presses, than as something 
leading to a permanent attachment to the one or the other. Consequently, 
there were cases where a newspaper alternated between the BSPE and 
the BPP in search of a relatively cheaper printing as well as newsprint 
cost. In fact, printing cost decreased correspondingly with an increase in 
the number of issues printed. This inducement for increased newspaper 
publication was, however, counterbalanced by the small size of 
readership with a stable purchasing power and established reading 
habits.40 

The printing cost was covered in two major ways. Financially strong 
newspapers, such as Reporter and Tobiya, did themselves provide the 



- 4 0 -

money needed for the publication. Nevertheless, most of the private 
titles, based as they were on an unstable financial foundation, were 
dependent on wholesale distributors for their publication, losing, in the 
process, a significant cut on their cover price.41 

Newsprint was an acutely scarce commodity in a large number of 
countries who could afford to purchase only a fraction of their needs. It 
was an expensive item in foreign trade balance of payments, and poor 
countries like Ethiopia would not have the currency for imports that 
would enable them to bridge the gap between demand and local output. 

In Ethiopia the proliferation of private newspapers has inevitably 
increased the demand for domestic newsprint production as well as 
imports. The enormous increase in printing and newsprint cost in the 
BSPE in just a matter of four years, i.e. between 1993 and 1997, could be 
seen as demonstrative of the current situation and as a harbinger of what 
is to come.42 The table below illustrates this evolving trend. 

Table 3: Priming Mid Newsprint Coal Increase ill BSPE Between 1993-1997 

No. 

Date of 
Price Rise 

In E.C 
Weekly 

Issue 
No. of 
Paces 

Printing and 
News Print 

Cost 
(in Birr) 

Difference 
In Birr 

Price 
Increase 

in ' / . 

Difference 
from Previous 

Price in V. 

1 21-04-85 10,000 8 2085.76 
2 02-05-85 4174.80 2089.04 100.16 
3 30-06-85 4635.72 2549.96 122 21.84 
4 28-08-85 4715.72 2629.96 126.1 4.1 
5 15-10-85 2946 10 860.34 41 -85.1 
6 06-11-85 3547.49 1461.73 70.1 -15 
7 28-12-85 3325.77 1240.01 59 5 44.5 
8 05-13-85 30,000 9250,69 2802 89 43.5 -16 
9 02-01-86 10,000 4750.00 2664.24 127.7 84.2 

10 25-05-86 15,000 6193.42 605.17 10.8 -116.9 
11 07-08-86 10,000 4305.22 2219.46 106.4 95.6 
12 19-09-86 3662.05 1576.29 76.6 -30.8 
13 26-08-87 5,000 2557.38 1514.5 145.2 68.6 
14 22-08-87 10,000 4675.23 2589.47 124.1 -21 
15 29-11-87 5,000 2037.10 994.22 95.3 -28 
16 13-06-88 " 3006.80 1963.92 188.3 93 
17 27-09-89 1925.60 882.72 84.6 -103.6 
18 26-10-89 1964.65 921.77 88.4 3.8 

Source: BSPE Finance Department, 1990 E.C. 



- 4 1 -

With regard to place of work, a large majority of the newspapers in 
general (including nine out of the ten interviewed) work in rented 
offices, whereas a small group of the papers use their own houses. Some 
(such as Reporter, The Sun and Tobiya) have rented a whole compound 
for a fairly large sum of money (for instance, Birr 1,500 per month in the 
case of The Sun). Reflective as it is of the papers' good financial 
standing, this is also used as a status symbol, intended at times for 
foreign consumption, as in the case of some English newspapers. The 
rest, predominantly Amharic titles, rent offices on a collective basis, 
most of the time in groups of two or more. The following table is based 
on information obtained from ten newspapers working in rented 
offices:43 

Table 4 Condition of Place of Work of Ten Newspa pers 
No. Type of Renting Size of Rented Office Rent in Birr Per cent 

1 Alone One room 250-300 20 
2 Alone/two to three Two to three rooms 450 and above 50 
3 Alone/four and above Five rooms and above 1500 and above 30 

Source: Information gathered from interviews with publishers. 

The quality of the houses owned or rented differ from newspaper to 
newspaper. The range is from the least furnished ones, lacking even the 
basic equipment needed in such a commercial undertaking, to the much 
better equipped ones, with such Information and Communication 
Technologies (ICTs) as computers, fax machines, telephones, e-mail and 
internet facilities, and mobile phones, not to mention the essential office 
furniture. The former group, therefore, has to depend on and pay for the 
services of others. For instance, those who do not have computers of 
their own (two out of the ten interviewed) would have to hire services 
paying birr 10.65 for typing per A4 size paper and birr fifty for pasting 
(page-layout) per issue. The cost would inevitably increase as they incur 
additional expenses for telephone, fax and, very rarely, e-mail or internet 

44 services. 



- 4 2 -

Commercial advertising, a major factor in the survival and growth of 
most papers in other countries, is used as a safety valve by the 
unsubsidized, under-staffed and under-equipped incipient private 
newspapers in Ethiopia. Success or failure to attract advertising would 
have an impact on a newspaper's capacity, for instance, to maintain a 
large staff with a reasonable salary, or to subscribe to and/or buy news 
from individuals. It would affect the paper's quality, its sale price, and 
eventually its financial success or failure. 

The status of advertising varies from paper to paper. There is a small 
group of financially Stable and influential newspapers commanding mass 
circulation (such as Addis Tribune, Reporter and Tobiya), where the 
proportion of the advertisement space accounts, on average, for 40 per 
cent (though fluctuating) of the newspapers' size and where 
advertisement revenue provides something between one-third and two-
thirds of their total income.45 

A slightly larger number of papers (for instance, The Sun) claim a news-
advertising ratio of 80:20. At the bottom of the advertising scale is found 
a large category of newspapers (such as Goh, Genanaw, Meyisaw), 
which, with a news-advertising ratio of 90:10, or none at all, have, to a 
large extent, failed to attract advertisement. 

The absence of a permanent employee responsible for handling 
advertising is a further demonstration of the latter's 'marginalization' in 
many newspapers. The whole exercise of a hunt for advertising is 
reluctantly left to freelancers, who would roam the city in search of 
advertising and would eventually be rewarded with a substantial share 
(between twenty and fifty percent on each advertisement they manage to 
secure) of the newspaper's advertisement revenue.46 

One point that should be mentioned here, but which has not so far 
figured out prominently in the private press, is the interrelationship 



- 4 3 -

between advertising, number of pages and resale value of used 
newspapers. The greater the advertising revenue, the larger the number 
of pages and the higher the sale price of used copies. A few successful 
papers like Reporter and Tobiya have a large advertising volume and are 
thus able to devote a larger number of pages to each issue than other 
newspapers do. The wastepaper value of used copies would thus 
increase. Accordingly, a reader usually has in mind the consideration of 
wastepaper value while choosing his/her paper. This inevitably results in 
unequal competition and consequent slow growth of newspapers. In fact, 
some people tend to justify their purchase of Addis Zemen by the larger 
number of pages and bigger size of the paper.47 

The following table shows the income and expenditure of a private 
newspaper entitled Et'op' in the month of Miazia 1990 E.C. It is a paper 
with a weekly circulation of 5000 issues.48 

Table 5: Financial Pe r fo rmance of 'E t ' op ' in Miyazia 1990 E .C . 
I N C O M E E X P E N D I T U R E 

N O Tit le Amount 
(in B i r r ) 

N O T I T L E Amount in Bi r r 

1 Sale Price 13,200 1 Newsprint and printing cost 7848.0 
Total 13,200 2 Office rent 200.0 

3 Pasting 200.0 
4 Salary, Editor-in-Chief 600.0 
5 Salary, Deputy Editor-in-Chief 500.0 
6 Salary, Reporter (1) 400.0 
7 Freelancers (4x155) 620.0 
8 News purchased (4x75) 300.0 
9 Telephone service 150.0 

10 Fax service 150.0 
11 Entertainment (guests) 150.0 
12 Transport 300.0 
13 Computer service 680.0 
14 Commission (wholesalers) 800.0 
15 Subscription (periodicals) 160.0 
16 Purchase of office items 150.0 

Total 13,208 

Total Income 13,200 
Total Expense 13,208 

Difference -8 



-44-

The survival of such papers under these conditions has been made 
possible through reducing costs incurred in such areas as salary and 
payments for services, seeking financial assistance (as well as credit) 
from families, relatives, wholesalers, 'sources' based in foreign 
countries, working in low-cost areas and maintaining a comparatively 
small staff. Some papers, on the other hand, have found a solution in 
practicing sensational or irresponsible journalism. 

3.5. PROCESSES OF NEWSPAPER DISTRIBUTION 

Any press and its agents shall have the right to disseminate news, 
information and other products of press in their possession. 

Press Law 34/1992, Article 8, Sub-Title 2, 

It is no use having a first class output with bright and appealing 
stories and features only to find out that it is late reaching, or at times, 
even never delivered to, many potential readers. Newspaper circulation 
in Ethiopia has been an uphill struggle, considering, particularly, the 
absence of a good network of transport and communication facilities. 
The problem is more accentuated with regard to newspaper distribution 
in the regions. 

A system of newspaper distribution has evolved in the course of the eight 
years or so during which the private press enterprise accumulated 
experience. In the early years of free press, publication of newspapers, 
which were few in number (three in 1992 and twenty nine in 1993), was 
undertaken by the proprietors themselves. Then came a system in which 
wholesale and retail distributors and vendors acquired newspapers for 
circulation from the publishers on prior payment in cash. However, with 
a significant increase in the number of publishers as well as the 
appearance of new titles as of 1994 (sixty-four in total), the importance 
of distributors doubled correspondingly. In the process a new pattern of 



- 4 5 -

newspaper distribution came onto the scene. This network consisted of 
two different groups of newspapers and a channel of distribution made 
up of wholesale distributors, retail distributors and vendors.49 

The first network is that of the select few (or category one) newspapers 
(such as Reporter and Tobiya), which have a wider circulation and 
readership and are, therefore, influential and financially stable. (In some 
cases, the papers appear in English and are thus intended for a specific 
readership.) The proprietors themselves handle the publication of the 
newspapers, and the circulation of the newspapers in the capital, the 
regions and foreign countries is carried out, first, through full-time 
employees, the circulation managers, and, then, through a chain of 
distributors.50 

The second network includes a considerable number of newspapers (or 
category two) whose circulation (which, in the case of some successful 
papers like Beza, Menelik and Tomar, is extensive) concentrated, to a 
large extent, around the economically average (or below average) sector 
of the population. In most cases, and for a number of reasons, such 
papers are financially unstable. With the exception of a few isolated 
cases like Beza, the publication of such newspapers is directly entrusted 
to a few established individuals or a group of individuals who, in the 
process, would exercise a strong influence on the content of the paper, 
size of its circulation and, ultimately, its financial success or failure.51 

Next, there is an evolving channel of newspaper distribution, which to a 
certain extent reflected the categorization described above. The 
following diagram provides an exposition of the pattern of circulation 
currently existing in Ethiopia. 





- 4 7 -

As can be seen from the diagram, Type 1 in the circulation system relates 
to category-one papers, where .distribution is directly controlled by the 
publisher through the circulation manager. The latter is responsible for 
preparing labels in advance and arranging them in accordance with the 
number of wholesalers who are attached to the paper on a regular basis. 
Type 2 tells about the process of circulation that is common among 
category-two papers. Here the distribution process is carried out through 
wholesale distributors working individually or in groups of two or 
three.52 

In this context a clarification of the roles of individuals involved in the 
circulation process is essential. 

The office of the circulation manager is almost an exclusive preserve of a 
few established and financially secure papers. The post is perceived by 
many weaker papers as a luxury in a private press enterprise which is just 
evolving and, consequently, it is considered as being full of trials and 
tribulations. The history of Ethiopia's incipient private press has been 
affected to a significant degree by a somewhat different category of 
distribution workers: wholesalers, retail distributors, and newspaper 
vendors.53 

Of these three operatives, the most influential and indispensable are the -
first and the last. Let's begin with the vendors. A preponderant portion 
of the vendors are male, young, and with a poor social and educational 
background (only a few of them being high school graduates). The 
'Gurage' newspaper vendors, in particular, are heavily represented in 
Aral Kilo, Ledeta, Mercato, Piazza and other quarters in the western and 
southern sections of the city, and they use a pre-existing traditional 
ethnic trading network and experience in the small-scale business to 
emerge as an outstanding phenomenon in the private press enterprise. A 
few of them have accumulated a not insignificant profit, and one of them 



- 4 8 -

has even promoted himself to the position of a newspaper proprietor-
publisher.54 

The rise of the second group, the wholesale distributors, is inextricably 
linked with that of the independent press enterprise. A look at the profile 
of these influential operators indicates that they come from varied social 
and economic backgrounds: some were book sellers and newspaper 
vendors, while others were unemployed youth; educationally, they are 
elementary and high school graduates or dropouts. Their initial capital 
was obtained partly through their own occupational skills and endeavors 
and partly, by the skillful manipulation of a variety of networks, such as 
partnerships and patronages. In the course of a few years the more 
successful ones have created a distribution infrastructure which they 
dominate, both to the benefit and detriment of the private press.55 

Many of the wholesalers work independently - sometimes in groups of 
two or three - with offices which they use alone, in groups, or in 
partnership with publishers. In the case of the financially sound papers 
(category one), the role of the distributors is limited to wholesale 
acquisition of papers on credit, or on payment in full or in part, and their 
distribution in return for a commission of 40 per cent per 1000 copies. 
The number of wholesale distributors attached to each newspaper differs, 
depending, partly, on the size of the issue and its catchment area. For 
instance, Tobiya's circulation is handled by fifteen wholesale distributors 
and Reporter's by twenty.56 

With regard to the financially weak papers, some wholesale distributors 
control not just the circulation but the publication as well of a significant 
number of the newspapers. This position, which has been acquired over 
a number of years, is a reflection as much of wholesalers' 
indispensability as it is of the vulnerability of such newspapers to 
manipulations. A sizable number of titles joined the private press 
enterprise with an insignificant initial capital, ranging from the hundreds 



- 4 9 -

(the minimum requirement being birr 250) to a few thousands, and with 
little or no form of capital investment. Their poverty has been made 
even worse and more glaring by the increasing cost of printing and paper 
as well as the price of other relevant accessories. Besides, quite a few 
publishers and proprietors lacked professional integrity, so much so that 
they were willing (by agreement and/or through bribes) to sacrifice their 
papers to wholesale distributors as a way of survival.57 

The money which wholesale distributors need for newspaper publication 
is acquired in at least two ways: money coming from their personal 
accounts and that which is collected retrospectively from retail 
distributors and newspaper vendors. The latter is a common practice, 
whereby retailers and vendors who receive newspapers from 
wholesalers-publishers on credit (a system introduced through friendship 
networks as well as in recognition of the tenuous financial standing of 
most papers) are expected to pay back their dues after the sale of the 
papers has been completed and a day or two before the publication of 
another issue is to begin.58 

Once the money has been collected, the paper is sent to the printing press 
for publication a day before it appears on the market for circulation. For 
instance, in the case of a Saturday paper, the editorial side of the work, 
including pasting, is completed by Thursday, and money for publication 
will be ready between Thursday and Friday. By Friday (afternoon) the 
paper is sent to the printing press and publication completed by Friday 
night, sometime between 8:00 and 10:00 p.m. If, in the meantime, a first-
class story was sent in, the camera-ready copy is taken out from the line 
of papers ready for publication, redesigned and the news then added. 
The printed newspaper is finally taken to the office (of the proprietor, or 
the wholesaler-publisher) for distribution beginning sometime between 
5:30 to 7:00 a.m.59 



- 5 0 -

Newspaper distribution follows a network that evolved in the course of 
the development of the private press. The wholesale distributor-
publisher, who is located at the top of the distributive system, is 
entrusted with the task of apportioning the newspapers, the amount of 
which differed, depending on the financial strength of the receiver and 
the size of readership in the area he is coming from. This, he knows 
from the requests for newspaper acquisition tabled prior to publication 
and issuance of the paper by his trading partners, retail distributors and 
newspaper vendors.60 The following diagram with hypothetical figures 
is intended to illustrate the process outlined above. 

DIAGRAM II 



- 5 1 -

The size of newspaper acquisition decreases as one proceeds from 
wholesalers to retailers and, eventually, to vendors. In the case of the 
first, higher category the amount was usually in the range of a thousand 
or less by a few hundred copies. Wholesale distributors representing 
different areas of the capital (such as Arat Kilo, Mercato, Mexico, 
Piazza, and the Stadium) and important regional towns (like Bahir Dar, 
Dire Dawa, Jimma, Nazareth and Shashemene) would receive their share 
from the wholesale distributor-publisher with whom they had business 
partnership. (Non-publishing wholesalers did also obtain their share of 
newspapers from other publisher-wholesale distributors). Areas like 
Mercato received the largest number of newspapers, partly due to the 
greater size of readership there and, partly, due to the fact that there were 
regional newspaper wholesalers who obtained their share directly from 
the Mercato-based wholesale distributors.61 

Transaction was conducted in two major ways: through prior payment 
by those whose clientage was not yet firmly established; and on credit, 
which was the dominant form of transaction. Business operation on 
credit applied only to those who lived in Addis Ababa and were well 
known. The extension of such a system to distributors from the regions 
was a rarity, in view of the experiences of absconding. Those who 
enjoyed such a privilege were, in most cases, people who worked 
through established agents residing in the capital. Transaction on credit 
went down to the level of a newspaper vendor who, after having received 
the newspaper on its day of issuance, was expected to pay back the 
following day (often between 11:00 a.m. and 3:00 p.m., and from the sale 
of the paper itself or previous sale of other papers), following an 
established chain: credit guarantee coming in a top-bottom fashion 
(publisher-wholesale distributor -» retail distributor -> vendor), or 
back pay, with each group taking its share of profit, proceeding in a 
reverse direction. 



- 5 2 -

The unit price of a newspaper progressively increased, depending on the 
levels of acquisition.62 For instance, a wholesale distributor-publisher 
would sell a single copy of a weekly (5000 copies) paper - eight pages, 
single color, one birr - for a unit price of 0.66 cents (with the cost of 
producing it varying, depending on the size of publication, between forty 
to fifty cents) - to the retail distributor with four cents profit (.4 x 5000 = 
200). A retail distributor would, in turn, sell the paper to the newspaper 
vendor for 0.75 cents, with a profit of nine cents (.9 x 5000 = 450). The 
vendor eventually disposes of the paper to the readers for one birr 
earning a profit of 0.25 cents (.25 x 5000 = 1250).63 

Accordingly, the weekly income of the proprietor would be birr 1,138, 
which is obtained by deducting the printing and newsprint cost (1962), 
and the profits of the wholesaler-publisher (200), retail distributor (450) 
and vendor (1250). In view of the high weekly cost of production, the 
proprietor could be said to have profited little or, at times, nothing (see 
Table 5). Of all the operatives outlined above, the greatest beneficiary is 
the wholesale distributor-publisher, who would earn birr 200 as a 40 per 
cent commission on every 5000-copy weekly paper. If he was publishing 
four such papers a week, his weekly income would be birr 800, or a 
monthly earning of 3200. The earnings of the retail distributor (450) and 
vendor (1250) is shared out among a large number of individuals. The 
margin of profit decreases as one proceeds from wholesaler-publisher 
through retailers to vendors. This is in response to a corresponding 
increase in the number of functionaries involved in each category.64 

There is now a pattern evolving as a reaction to this diminishing profit 
margin. This is a network of circulation that establishes a direct, and 
more financially manageable, chain between the proprietor-publisher 
wholesaler (or proprietor wholesaler-publisher) and the vendor. This 
is achieved through removing the retail distributors who are sacrificed 
for survival and profit reasons.65 



- 5 3 -

The catchment area of the private newspapers is confined, to a large 
extent, to the capital and some regional towns. Newspaper delivery to 
the reader follows a pattern which may be defined as stepped-
distribution, as could be exemplified by the following chain: publisher's 
office -» Mercato —> Shashemene -» smaller satellite towns. 

In Addis Ababa, a number of quarters are selected as major stations for 
the distribution of newspapers. These include Mercato (for mostly poor 
quality, sensational, and, at times, pornographic papers), Arat Kilo. Fil 
Wuha, Legehar, Mexico Square, and Piazza. It should be noted here that 
newspaper sale in such quarters is not a strictly compartmentalized 
exercise. Newspapers are circulated from areas of excess to those of 
scarcity, and vendors with unsold papers would leave their newsstands 
and move to other quarters where the market is vibrant and newspapers 
are in short supply. 

Such stations as those cited above would consecutively serve as 
distributive centers for smaller areas located nearby. A typical example 
in this respect is Mercato, the largest receiver of private newspapers and 
the biggest distributive center (with the longest hours of distribution) in 
the capital for areas in and outside of the vicinity of the Great Market 
area and most regional centers. The important regional destination 
nodes, which in turn act as further distributive centers for private papers, 
include Awassa, Ambo, Bahir Dar, Bonga, Bure, Debre Birhan, Debre 
Zeit, Dire Dawa, Dessie, Harar, Kombolcha, Jijiga, Jima, Metehara, 
Nazareth, Shashemene, Woldia and Zuway. Newspapers distributed in 
such regional towns are obtained directly from the proprietor's office or 
that of the wholesaler-publisher, or from that of wholesale distributors 
working mostly in Mercato, and on credit (paying back a day or two 
later), or through payment in full or in part.66 



- 5 4 -

Most newspapers are delivered to the readership by vendors selling in 
newsstands located at important meeting points (major taxi and bus 
stations, public squares, and other areas with heavy human traffic). 
English language papers are either directly sold in big supermarkets, 
restaurants, and areas frequented by the rich and the educated -
Ethiopians and foreigners alike, or through subscriptions.67 

Circulation of a newspaper is a whole-day undertaking. Newspapers are 
delivered to vendors between 6:00 a.m. (at times, 5:30 a.m.) and 7:00 
a.m. Heavy circulation begins from the time of acquisition to 10:00 a.m. 
in the morning and 5:00 to 6:00 p.m. in the afternoon, which is after the 
end of the working day for most people. Limited human movement, 
lowest newspaper circulation and discounted sale price all belong to the 
period between 6:00 and 9:00 p.m. There are areas where nightly 
circulation at a reduced price is centered. Arat Kilo is a case in point. 
Newspapers which were unsold in other quarters are brought to Arat 
Kilo for sale at a significantly reduced price. There are, in fact, groups 
of individuals who usually come to such areas around 5:00 to 6:00 p.m. 
to buy unsold papers in bulk for about 0.35 cents each, which they then 
dispose of later for 0.50 cents. On the surface, a vendor who sells a 
newspaper at a discount price for resale may appear to lose and go 
bankrupt. This is, however, a possibility successfully avoided by letting 
papers out for temporary reading for a certain fee.68 

As opposed to the early years in the history of the independent press 
enterprise, letting out papers and the consequent communal or multiple 
readership has now become a dominant practice. At present private 
newspapers might change hands ten or a dozen times in the market place, 
passing through the hands of many readers on a single day. This is done 
as hawkers let them out by the hour at a charge to each client of about 
one-tenth of the full price; that is a minimum of ten cents for a one-birr 
paper and twenty cents for a one-Z>z>r-and-fifty-cent paper.69 



- 5 5 -

Under such circumstances the newspaper vendors would prefer to engage 
in letting papers out to readers for a certain, flexible fee during most of 
the day and, then, disposing them towards 5:00 p.m., at times for fifty 
cents directly to readers, but ,in most cases, for about thirty five cents to 
'discount' resellers. This would save them from a potential bankruptcy 
due to failure in disposing of all papers; it would even give them a rare 
opportunity of making good profit. For instance, if a vendor acquired a 
one-birr paper for seventy-five cents and let it out to, say, ten readers 
from 7:00 a.m. to 4:00 p.m., charging each reader ten cents, he would get 
a profit of one birr, a higher profit margin than he would get from 
directly selling the paper. The difference between the two is something 
between twenty five cents and one birr, with a net profit of seventy-five 
cents. The vendor would increase his profit from letting out copies of a 
paper by eventually disposing of the unsold copies for fifty or thirty-five 
cents each for further resale. 



CHAPTER FOUR 
PROBLEMS OF ESTABLISHMENT, 

SURVIVAL AND GROWTH 

4.1. CONSTRAINTS 

The existence of some kind of understanding between the private 
press and the government is fundamental to the status of the press. In 
countries like Ethiopia, where the forms of democracy are experimental 
and the concept of professional communication novel, the journalist is 
suspect. The private press itself is suspicious of the government. The 
private press is, in fact, like an acrobat continually walking a tightrope, 
and it is considered as predisposed to offending the authorities, in spite 
of being careful and tactful. In addition to this mutual suspicion between 
the two, the growth of the independent press is retarded by such practical 
problems as limited literacy rate, lack of qualified personnel, high 
poverty level, and financial difficulties. In the following section some of 
the outstanding problems of the private press will be outlined. 

4.2. The Press Law: Proclamation No.34/1992 

All eyes are on, all hopes are in the press; 
Let that be free - and who can doubt success 
The genius of the press shall'yet prevail 
And conquer where the boldest armies fail; 
For despotes, though united, fell in distress 
And tremble when the thunder of the press 
Rolls through their kingdoms in the civil storm 
Proclaiming justice, freedom and reform.70 

- 5 6 -



- 5 7 -

The press law of the Transitional Government of Ethiopia (Proc. 
No. 34/1992) could be taken as an achievement of great significance in 
the process of political liberalization. A typical gesture in this direction 
are the measures taken to free the press from the captivity of pre-print 
censorship. In practice, however, rather than regulating the activities of 
the exploding private press, the law has been increasingly stifling its 
growth through an array of punitive and prohibitive articles. Many 
people were, in fact, led to believe that this contradictory legal document 
was promulgated less by the desire to promote press freedom than by 
political expediency (Ethiopia, 1991:136). 

To begin with, the press law was drafted on the basis of articles 
enshrined in the Penal Code of 1957 (1949 E.C., see p.9) and the Civil 
Code of 1959 (1952 E.C., see p. 46). This being the case, articles in 
both codes, included in connection with the press, have the same binding 
force as those of the press law, and work in conjunction with them. The 
result has been multiplication as well as duplication of legislations, 
which, complex and confusing as they are, could be - and often are -
invoked against journalists critical of the government. Consequently, 
they have contributed heavily to hampering the growth of the private 
press. 

The press law itself is full of restrictive provisions, and tends to impose 
the "most undemocratic" (Ethiopia, 1991:136) and heavy-handed 
penalties for offenses or breaches that are considered petty even by the 
laws of the country. Article 8, sub-title 3 of the press law introduced a 
distinction between news and information when it declared that the press 
had no right to seek, obtain and impart information designated secret by 
other laws and organs of the government. In contradistinction to Article 
8, sub-title 1, this "odious and inexcusable tax upon political knowledge" 
(Harrison, 1974:75) denies the press an important source of hard news. 
Article 10, sub-title 2 (a-d) enacted restrictions against circulation of 



- 5 8 -

issues which, it declares, contain a criminal offense against national 
security, defamation of public figures, incitement of ethnic conflicts and 
agitation for war. These prohibitions (the challenge of which caused the 
plight of many journalists) were so vaguely and broadly stated that they 
were always open to abuse, and many journalists found them difficult to 
understand clearly and act accordingly. This was exploited by the police 
and prosecutors to harass, detain and charge independent journalists and 
publishers time and again.71 

In addition to the inherent problems within the law itself - restrictiveness 
broadness, and vagueness - legislations enshrined in it are unheeded by 
officials of the government. Cases in point include: forced disclosure by 
journalists of sources of information, in violation of Article 8, sub-title 4, 
(a) and (b); and uncooperativeness of government officials in furtherance 
of the principle of transparency and accountability, contrary to the 
provision in Article 19.72 

The penalties for violation, say, of any of the duties in Article 10 are 
both multiple and exorbitant, ranging from one to three years in 
imprisonment or from birr ten thousand to fifty thousand in fines, or 
both. This provision for inordinate penalty is destined to increase as the 
government uses its powers to charge and punish journalists and 
publishers for a variety of contraventions, and through the application of 
stipulations of the Penal Code. 

The inherent limitations of the press law, compounded with 
multiplication of repressive legislations and the absence of a genuinely 
independent and experienced judiciary, are all impediments to the rise of 
a journalism of high professional standards. The importance of the press 
law as a legal guarantee of freedom of expression is thus seriously 
compromised by the erection of a considerable legal machinery. This 
has led some observers to characterize the press law as one designed to 



- 5 9 -

penalize journalists, or as a gesture of giving something with one hand 
and taking it back with the other (Nigatu, 1986 E.C.: 19). 
For instance, pre-censorship, the abolition of which was a great 
achievement of the press law, has been gradually replaced by self-
censorship (possibly resulting in an unenterprising and timid press), for 
fear of official repercussions in the form of heavy penalties. The 
punishment includes heavy fines and imprisonment for spreading, say, 
tendentious news, sedition, defamation and so on. A large number of 
journalists and publishers working in the private press were, at one time 
or another, harassed, intimidated, detained, charged, imprisoned and/or 
fined. Besides, harassment and beating of newspaper vendors continued, 
causing a significant reduction in the sale of newspapers in the early days 
of the private press.73 

There are numerous cases of actions taken by the police, security forces 
and other organs of the government in violation of the laws of the 
country, including the Constitution. Journalists were arrested, but not 
formally charged or prosecuted, and then released on police bond. There 
were arbitrary (with no formal warrant by the court) and extended 
(beyond 48 hours and stretching up to several months) detentions, in 
violation of Article 17, sub-title 2 and Article 19, sub-title 3 of the FDRE 
Constitution. The situation has been further complicated by the practice 
of collective charges and detention as well as imposing exorbitant bail 
money. In more than one case, a publisher, editor and reporter had been 
charged and detained, in violation of Article 20, sub-titles 2 and 3 of the 
Press Law. With regard to bail money, the lowest demanded of a 
journalist in a single charge (until 1990 E.C.) was birr 2000 and the 
highest birr 50,000. In multiple charges the range is said to be between 
birr 5000 and birr 280,000. In addition to money, residential houses, 
cars and trade licenses were used to bail journalists out. This situation 
attracted the attention of such international bodies as Amnesty 
International, Committee to Protect Journalists and Reporters Sans 



- 6 0 -

Frontiers, and was partially responsible for the closure of several 
newspapers and magazines and the subsequent flight of a good number 
of the more professional and qualified members of the private press.74 

This, however, does not mean that government actions are all legally 
unjustifiable. Many members of the private press have been prosecuted 
and penalized for committing crimes such as publishing false news, 
and/or for inaccurate and irresponsible reporting.75 

The government was subsequently accused of making an error of 
extending unlimited freedom of the press before the erection of 
regulatory institutions. It was argued that this had left the press bereft of 
its civic responsibilities and demonstrated its incapacity to handle the 
liberty it won with a "modicum of balance and judiciousness". As a 
result, some quarters have argued that all these flaws of the private press 
would go to justify the importance and relevance of a "guided 
democracy" and, consequently, of a "guided press" (The International 
Transparency Commission on Africa [ITCO- Africa], 1995:183 - 184). 

4.3. Economic Restrictions 

In developing countries such as Ethiopia newspaper publishing is 
not an attractive business venture, given the multiplicity of problems 
such as shortage of capital for investment, ever-increasing printing and 
newsprint cost under conditions of scarcity and foreign exchange control, 
the paucity of advertising and sales, and absence of trained and 
experienced staff for technical and editorial production and in 
management. Newspaper circulation is hindered by low literacy rate, 
high poverty level, lack of motivation and established channels of 
distribution. Many people are thus turning to businesses which are safer, 
more profitable and free from political complications as well as the 
considerable risks of running a newspaper. In Ethiopia, the incipient 



- 6 1 -

private press has been struggling to survive and be profitable in the face 
of such formidable problems. With the exception of a few, most of the 
private papers operate with a slight margin of profit, and, at times, at a 
loss. 

The high tariff on newsprint and the sharp increase in newsprint prices in 
the world market, coupled with high printing cost, represent a sizable 
share of a newspaper's total production cost. This has left a number of 
private papers financially weak and unstable. And papers which are not 
economically viable are inherently unstable and less likely to survive 
once they have outlived their usefulness to the proprietor. The 
tremendous increase in printing and newsprint cost (89.4 per cent 
between 1993 and 1997) and sale price of a newspaper (314 per cent, 
from 0.35 cents in 1992 to 1.10 cents in 1997 for an eight page, single 
color paper) is illustrative of the difficulties facing the emerging 
independent press enterprise in Ethiopia (ODA, 1996:35; Sommerlad, 
1966:46, 47; Tedbabe, 1990 E.C.:49-50). 

The procurement of equipment is seriously hampered by the poor 
financial standing of most newspapers. Poor conditions of work (working 
in low-quality, heavily congested - three to seven people to a single room 
- and meagerly provided premises) are indicators of the scarcity of 
resources prevalent in the private press. This is partly owing to the 
insignificant initial capital, which is what most publishers had when 
starting a newspaper enterprise.76 

The situation has been made even worse by the 
underdevelopment of advertising in Ethiopia. One of the peculiar 
characteristics of a newspaper business is that the cost of production is 
almost invariably higher than sale price. Discrepancy between revenue 
and expenditure (due to reduced total sales) usually exists even in those 
times when a newspaper is properly costed and sold at a profitable price. 



- 6 2 -

The gap has to be bridged, for the paper to survive, by other means, 
ranging from the most common to the least and unethical one: 
commercial advertising; subsidy by government, organizations and 
individuals; and blackmail and payments for publication or suppression 
of news reports or articles.77 

While subsidy and unethical practices are less common (though the latter 
tend to be prevalent in some cases) commercial advertising, a 
fundamental factor behind the success or failure of a newspaper 
business, is very limited. 

Consequently, newspapers benefiting from positive changes in 
advertising are only a few. This negative turn is as much an outcome of 
the newspapers' limited circulation as it is of the type of their readership 
which, in most cases, is not economically strong. The perception that 
these papers are of low quality, antagonistic to the government in power, 
and full of political scandal as well as "prurient or salacious stories" 
(Ethiopia, 1994:138), and the subsequent fear of being associated with 
such 'libelous' newspapers have also discouraged the flow of advertising 
from private or government companies. 

Even more significantly, failure to attract advertising could well be 
ascribed to a comparatively low level of business and commercial 
activities and the novelty or, even more, the unfavorable attitude 
towards, and limited capacity for, sales promotion (despite noticeable 
improvements of late). Under such circumstances, the financial capacity 
for or the inclination toward advertising would be confined to a few 
manufacturers or traders. These hard, inescapable economic facts are the 
principal reason for the low circulation and poor quality of many papers 
and for the bankruptcy and closure of others. 



- 6 3 -

Building up circulation to produce revenue from sales, which would 
serve as the basis on which advertising rates could be established and 
space sold, is a problem as much formidable as that of venturing into a 
newspaper enterprise in the first place. In addition to low literacy rate, 
poverty79 (which has been responsible for multiple readership of papers), 
and poor reading culture (or motivation), the system of newspaper 
distribution in the capital and the regions is underdeveloped. In the 
regions, in fact, the problem of distribution has increased progressively 
as horizons widened. In relatively remote areas, for instance, papers are 
never seen, and when they do, they are frequently several days old on 
arrival, and may even be sold for twice their original price.79 

Newspaper distribution operations are also seriously restrained by 
government attempts to stop or limit newspaper accessibility for areas 
outside the capital. This act, which is in tune with the official 
characterization of most private newspapers as anti-government, was 
diligently pursued, particularly in 1994 and 1995, by the relevant organs 
of the government, in flagrant violation of the rule of law (see, for 
instance, article 8, sub-title 2 of the Press Law). There were cases where 
newspapers which were sent to the regions for circulation were 
confiscated80 and burnt.81 Newspaper distributors, such as those based in 
regional towns, were also detained (like the one in Neqemte, who was 
detained for three months in 1996). Harassment and beating was used 
against newspaper vendors in the capital and other major regional towns 
(Tedbabe, 1990 E.C.: 50-51). 

In this connection, mention should be made of the fact that there is a 
distinction, though a more conventional one, with regard to the 
catchment area (or destination nodes) in private newspaper distribution. 
There are areas which are denied access to most private newspapers, like 
those in the north, and where the possibility of distributing newspapers 
passes through different gradations in a concentric circle; for instance, 



- 6 4 -

areas closer to the capital tend, in more cases than one, to enjoy a higher 
degree of access to newspapers. This is not, however, always 
necessarily the case, for there are a complex set of variables (such as 
extent of urbanization and level of literacy) affecting regional newspaper 
circulation. 

With the rare exception of occasional explosion in newspaper production 
and circulation, such as in the early days of the Ethio-Eritrean conflict, 
the general trend nowadays is for the size of distribution to decrease. 
This is due, among other things, to what may be referred to as 'communal 
reading' and 'newspaper-letting', practices which, resulting from a 
comparatively higher sale price and the failing captivating power of 
several newspapers, are becoming increasingly appealing to both the 
readers and vendors. Both tend to discourage readers from buying 
papers, or vendors from acquiring a large number of copies to sell; for a 
single paper could be shared among many readers, or, in the case of 
vendors, there is more chance of making profit by letting out papers than 
by selling them to individual readers.82 These practices, though 
advantageous to the toiling vendors, could be and, indeed are, 
detrimental to the growth of an independent press enterprise. 

The proliferation of newspapers which are financially and 
organizationally weak or professionally under- or ill-qualified, as well as 
the presence in the business of irresponsible publishers and editors 
correspondingly have increased the importance of a select few wholesale 
distributors. Such wholesalers emerged as sole financial providers to 
(and in isolated cases, proprietors of) a number of papers, in addition to 
the additional role they played in newspaper distribution. This has 
inevitably enabled them, for instance, to know the content of a 
newspaper prior to publication and, consequently, to demand significant 
changes in its structure, ranging from layout to substance. There are, in 
fact, numerous reports where wholesale distributors-publishers force 



- 6 5 -

fabrication of news and83 the inclusion, in the front pages, of news and 
photographs which they thought would be of absorbing interest to 
readers. 

Such an unethical practice was used in response to the volatile 
newspaper market and at the expense of quality, fairness, and 
professionalism. Hence, a serious debasing of many newspapers where 
sensationalism or libel was rampant and the boundary between 
objectivity and subjectivity, fact and hyperbole became tenuous. 

4.4. Professional-Ethical Problems 

Among the obstacles to newspaper development is the major 
problem of qualified staff, a key factor in the successful launching and 
operation of a new newspaper. In Ethiopia, there is, invariably, scarcity 
of qualified personnel with experience in newspaper editing and 
management. People with the knowledge and skills required to plan a 
newspaper, provide an attractive editorial content and deal with such 
vital issues as supplies, finance, advertising and circulation are in short 
supply. Pathetically poor conditions of work and rates of pay, combined 
with the low status of the profession, make it an uphill struggle for 
Ethiopian journalism to attract talent and compete with other (more 
rewarding) callings. 

The problem is particularly acute with regard to the editorial staff. The 
number of qualified and experienced journalists available is 
incomparably lower than that needed by the private newspapers under 
circulation. Concentration of the few qualified journalists in a small 
number of newspapers (like Reporter and Tobiya) has limited the 
possibility of distribution of journalistic knowledge and experience. 
Accordingly, many newspapers are run by underqualified individuals 



- 6 6 -

with little or no experience and, in exceptional circumstances, no training 
at all.84 

An increasing number of journalists have attended training workshops 
and seminars organized in the capital by several foreign organizations, 
alone or in collaboration with local counterparts. Notwithstanding their 
contributions, the vitality of these workshops and seminars has been 
seriously limited by the fact that they were conducted, in most cases, in a 
language few understood, namely, English. Moreover, the courses 
offered were short and infrequent, and they were too technical to 
comprehend and to apply to current Ethiopian realities. Besides, most 
private newspapers are too understaffed to spare people for these 
workshops. Representation of the private press in the training programs 
and workshops of the Ethiopian Mass Media Training Institute has so far 
been negligible.85 

All this is reflected in the deterioration of the standards and ethics of 
journalism in many papers. Hence, the rampancy of misquoting, 
misinterpreting, plagiarism, the focus on trivial issues, poor layout, 
subjectivity, sensationalism, fixation on most sordid and volatile issues, 
obscenity and lies (ODA, 1996:36; Tedbabe, 1990 E.C.:69, 72). 

The use of what has come to be known as ' tapela' is a typical index of 
this picture of downward slide evident in many papers. 'Tapela' (a term 
originally used to denote the travel directions of taxis in Addis Ababa) is 
used in reference to unemployed or under-employed, literate or semi-
literate individuals who are recruited for a small fee by newspaper 
publishers as editors. With this employment, the 1tapelas' would 
theoretically assume all the duties and privileges due to the office. In 
practice the main object of their hiring is to represent a paper in court, be 
prosecuted and bear the consequences of its decisions.86 



- 6 7 -

In most cases, such unqualified 'tapelas' are used in low quality papers, 
where the guiding principle is not standard or ethics but profit. Thus, for 
instance, lies are fabricated and made into news. The person who would 
be penalized for publication of such news is, according to the Press Law 
(Article 10, sub-title 3(1)), and as witnessed in repeated cases, the editor 
(that is the 1tapela' in this particular circumstance). Some of them know 
what they are paid for is a punishable undertaking, but they do carry on 
in order to survive. But there are several of 'tapelas' who, illiterate as 
they are, are completely unaware of what is written in the papers. The 
status mobility of some 'tapelas' is even more fascinating. Some have 
risen from scratch to become reporters, editors and, in one case, even a 
publisher. 

There are, nevertheless, other forms of operation, in' which use of editors 
as fronts and their constant reshuffling are common. Some newspapers 
with a long record of harassment and detention employ fairly qualified 
individuals as editors, but with considerable control of the whole 
exercise from behind the scenes. This is an adjustment necessitated by 
fear of loss of qualified editors and subsequent suspension or closure of 
newspapers. The problem with such arrangement is that the employee 
might not be as much committed to the paper, as was his/her predecessor. 
Others would reshuffle editors in response to detention or suspension of 
previous editors.87 



- 6 8 -

CONCLUSION 

The private press in Ethiopia, as in other developing countries 
under similar circumstances, could be said to be reminiscent of the press 
in more developed countries a century ago. This is with regard to 
newspaper multiplicity (with no single paper having achieved a large 
circulation or national distribution by outselling others), its urban 
concentration (which is as much a reflection of the pattern of Ethiopia's 
development as it is of government pressure and most papers' financial 
insolvency), economic insecurity, limited advertising, comparatively 
small circulation, relatively untrained staff, variable standards, and, 
frequently, modest equipment. 

A point of particular significance in this respect is that, like the first-born 
of the modern media, the private press in Ethiopia began life not as an 
instrument of government but as a rebel. Accordingly, the story it 
presents interlocks at every point with the political and social changes in 
the country. A profile of these stories would indicate that they constitute 
a saga of valor in the defense and, to a large degree, in the fostering of 
the democratization process. 

The independent press in Ethiopia has, despite its infancy, been 
revealing, daring and remarkably outspoken. Since its inception the 
private press has vigorously and audaciously reported on topics of 
national concern and absorbing interest to readers, such as political 
marginalization, power abuse, ethnic conflicts, corruption, economic 
mismanagement, and advocated political liberalization, press freedom, 
human rights and national unity. 

At the same time, however, the independent press has been as much 
libellous, uninvestigative, gullible, irresponsible and highly sensational. 
There is a tendency among most titles to devote a large space to sensitive 



- 6 9 -

issues which, though they are extremely consumable news items, are at 
times mere fabrications, or bordered on the grotesque. Many reports are 
unsubstantiated, and some of the reporters lack the professional skill, 
ability or experience to aggressively dig out facts. For some papers the 
boundary between news-reporting and news-making is, in fact, blurred 
0Ethiopia, 1991:132-134). 

In its process of evolution and growth, full of trials and tribulation, the 
private press has blossomed out to be outspokenly partisan. Objective 
news-reporting is rendered difficult due to the political orientation of 
most private papers. Any sign of appreciation, even if limited, of 
government policy or action has thus been treated as being unpatriotic, a 
collusion with enemies of Ethiopia. This intense feeling, attributable as 
it is to the exclusionary policies and practices of the government and to 
the urban-cosmopolitan origin of most private journalists, has indeed 
become a mark of identification for the largest number of private 
newspapers. A further demonstration is the division between journalists 
in the government-controlled print medium and those in the private press, 
a division which has found its concrete expression in the founding of two 
rival associations (the Ethiopian Journalists' Association vis-a-vis the 
Ethiopian Free Press Journalists' Association) waging a non-conventional 
war of words. Consequently, a univocal-partisan press has been left to 
reign at the expense of a pluralistic press representing a wide spectrum of 
opinions. 

This is, in fact, little more than an acute manifestation of a tradition of 
political intolerance, as witnessed in the political infighting and 
consequent fratricide (sororicide, too) between various political 
groupings in recent history. The rise of advocacy or partisan journalism 
could also possibly be ascribed to the period and circumstances in which 
the private press evolved, a period of transition, of heightened 
nationalism, and of intolerantly divided politics. 



- 7 0 -

Notwithstanding this, the term 'polarization of the press' should be 
qualified, for the simple reason that the private press has never had a 
monolithic stand vis-a-vis the government in power. There are, broadly 
speaking, three different, but occasionally diffuse categories: those - the 
great majority - which are vehemently critical of the government; those 
with a generally pro-government position (or 'critically-supportive 
papers', as some would prefer to be called); and those trying to strike a 
balance between the two (or in search of the 'golden mean1). 

Nonetheless, the private press in Ethiopia has a great potential to give 
voice to the interests of the 'grassroots'. The existence of a viable and 
vibrant press is imperative as a foundation of democracy. As Smith 
(1996:166); Desalegn (1991:1-22) point out, the experiences of many 
countries, such as those in Latin America, reveal the importance to 
democracy of a state balanced by "a pluralistic, autonomously organized 
civil society to check the power of the state and give expression to 
popular interests." 

The private press, as an integral part of civil society, can thus be an 
important force, a 'fourth estate' geared to empowering the poor, 
listening to the 'voices from below', fostering a stable responsive and 
accountable government and contributing to the vitality of democracy irr 
Ethiopia. 



- 7 1 -

NOTES 
1A 'emro appeared differently as 'Aymero' which, in fact was originally written on 

the paper itself. The name was given by Menelik himself. 
2 The date of publication of A'emro's first issue was given differently as 1900 

(MOI, 1966:6), 1901 (Moges Woldemedhin, 1963 E.C:1), 1902 (Pankhurst, 1962: 252), 
and 1907 (Kaplan, 1971:324). 

3 There were seven printing presses and fifteen newspapers in Addis Ababa alone 
on the eve of the Italian invasion in 1935 (see Appendix I for the list of papers). 

4 To this category belong such papers as Difesa della Razza (imported from Italy), 
Corner dell Impero, Corrier Eritrea and Somalia Fascista (Published in Addis Ababa 
and Asmara) as well as Ye Qesar Mengist Meliktagna and Ye Roma Birhan, weekly and 
monthly Amharic newspapers respectively (See Tedbabe, 1990 E.C. 13; Afework 
Woldegaber, 1983: 1). 

5 Mairegu quoted in Deneke, 1991: 64. The situation was somewhat different in 
Eritrea during the Italian colonial period and subsequent British military administration, 
as Mytton (1983: 23) confirms in the following way: 

By contrast, Eritrea has had a lengthier history of newspaper development and 
somewhat livelier press. Under the Italian occupation and during the post-World 
War II British administration, a large daily and weekly press flourished in Eritrea's 
capital city of Asmara: in 1951, for example, there were two dailies, eight 
weeklies, two bi-weeklies and five monthlies. . . ." 

6 The operation of the government press under Haile Selassie is justifiably 
expressed by Frank Barton (1975:256) in the following manner: 

In any international travesties of the press, Ethiopia would come very near the top. 
In the era of the emperor, the whole country's media were no more than a massive 
public relations exercise for Haile Selassie. 

7 This was in fact in conformity with the professed responsibility of a socialist press 
which, in the words of Lenin (1972:30), was to be "... the collective agitator, 
propagandist and political organizer, the communist party's voice to the people." 

8 See decrees issued in October 1934 and 1936 E.C., the Revised Constitution of 
1955, Article 41, No. 1; and the 1952 E.C. Civil Code (No.14); Tedbabe, 1990 E.C.: 15, 
20. 

9 See, for instance, Proclamation No. 26/67 E.C. 



- 7 2 -

10 ODA, 1996:33 claims that 336 licenses have been granted which may possibly 
have included periodicals owned by the government and/or public associations. 

11 ODA, 1996: 33. The number is subject to periodic fluctuation though the general 
trend at present is to decrease. 

12 Though it was not stipulated in the press law a would-be journalist was expected 
to pay birr 250 for registration. 

13This situation of ease of entry has, since August 1990 E.C., come to an 
unfortunate conclusion. It was then decided by the Mass Media License Registration and 
Control Department in the Ministry of Culture and Information that newspapers could 
only apply for new licenses or renew old ones on showing a bank deposit of Eth. Birr 
10,000. Failure to do this, and increase by a government decision of printing cost, has 
led to the closure of twelve newspapers as of December 1999: Atlanta, Cantona, Fiqir, 
Genanaw, Hikma, Kiker, Madonna, Meyisaw, Qalkidan and Tarik. Seven more 
newspapers stopped publication owing, it was claimed, to financial insolvency, onerous 
printing cost and highly competitive circulation. These were Agere, Arbegnaw, Fetash, 
Gemena, Rayt, Ye Fiqir Mahider and Zegabi. There was even a readiness on the part of 
the Ministry to introduce, in future, more strenuous conditions for entry including 
completion of 12lh grade, training, even if short, in journalism and some amount of 
experience in the profession. This decision, severe and even more unexpected as it was, 
inevitably resulted in an outcry from journalists and the EFPJA. See the Amharic 
Weeklies, Tobiya, Year 6, No.36, December 6, 1992, E.C., p., 9; and Reporter, Vol. 5 
No. 16/224 December 10, 1992, E.C., p. 1, 15. 

14 Interview, Biruck Kebede, Sisay. 
15 Interview, Tedbabe and Zegeye; Zegeye, publisher and proprietor of Genanaw, 

started his newspaper with an initial capital of only Eth. Birr 255. 
16 Interview, Abebe, Alemtsehay, Befekadu Moroda, Sisay, Yohannes, Wole 

Gurmu, Tedbabe, 1990 E.C.: 60-61 
''interview, Sisay, EskindirNega, Sisay. 
18 Interview, Ephrem Endale, Goshu Moges, Sisay, Wole. 
19 There was even a widespread but conclusively unverified rumor that attributed 

the ownership and running of a newspaper to a single individual. 
20 Female representation in the Ethiopian free press enterprise was very negligible, 

a situation which tended to make the private press a completely male dominated area. 
21 Interview, Alemtsehay, Befekadu, Biruck, Ephrem, Eskinder, Goshu, Tedbabe, 

Yohannes. 
22 Interview, Eskindir, Yonas. 
23 Interview, Alemtsehay, Tedbabe. 
24 Interview, Goshu, Wole. 
25 Interview, Netsanet Tesfaye, Tedbabe. 



- 7 3 -

26 Such experienced journalists included Goshu, Kefale Mamo, Mulugeta Lule and 
Metshafe Sirak. 

27 Interview, Goshu, Netsanet, Wole. 
28 Interview, Thirty one editors and reporters selected from ten newspapers. 
29 Interview, Befekadu, Biruck, Dawit Kebede, Ephrem, Goshu, Yohannes. 
30 Interview, Sisay, Teferi Wossen, Yohannes. 
31 Interview, Befekadu, Sisay, Tedbabe. 
32 Interview, Befekadu, Biruck, Dawit, Sisay. 
33 Interview, Alemtsehay, Befekadu, Biruck, Dawit, Ephrem, Goshu, Yohannis, 

Yonas. 
34 Interview, Abebe, Tedbabe, Yohannis. 
35 Interview, Yohannes, Yonas. 
36 Interview, Ephrem. 
37 Interview, Alemtsehay, Alemayehu Fanta, Befekadu, Dawit, Ephrem, Tedbabe. 
38 Interview, Yohannes, Yonas. 
39 Interview, Dawit, Tedbabe. 
40 Interview, Befekadu, Daniel, Sisay. 
41 Interview, Befekadu, Fekade Mahtemeworq, Sisay, Tedbabe, Zelalem Hailu. 
42 Interview, Befekadu, Dawit, Sisay, Tedbabe, Yohannis. 
43 Interview, Abebe, Alemtsehay, Befekadu, Biruck, Dawit, Ephrem, Eskinder, 

Sisay, Yohannis, Wole. 
44 Tedbabe has found out in his survey on 20 papers that 80 per cent of them did 

not own computers and were, therefore, forced to employ the services of others. 
45 Interview, Alemtsehay, Alemayehu, Goshu, Tedbabe, Wole. 
46 Interview, Befekadu, Sisay, Yohannis. 
47 Interview, Fekade, Hailu, Shaft. 
48 Interview, Sisay. 
49 Interview, Fekade, Sisay, Tedbabe, Zelalem. 
50 Interview, Alemtsehay, Alemayehu, Goshu, Wole. 
51 Interview, Biruck, Befekadu, Fekade, Tedbabe, Zelalem. 
52 Interview, Befekadu, Fekade, Sisay, Yohannes. 
53 Interview, Alemtsehay, Fekade, Tedbabe, Wole. 
54 Interview, Alemtsehay, Yonas. 
55 Interview, Fekade, Tedbabe, Zelalem. 
56 Interview, Alemayehu, Alemtsehay, Tedbabe, Goshu. 
57 Interview, Biruck, Fekadu, Mekonnen Desalegn, Sisay, Tedbabe, Zekarias Tesfa. 
58 Interview, Negash, Shaft. 
59 Interview, Netsanet, Qidist Belachew. 
60 Interview, Fekade, Mekonnen, Zekarias. 
61 Interview, Fekade, Mekonnen, Tedbabe, Zekarias, Zelalem. 



- 7 4 -

62 Disclosure of financial information was, for various reasons, a problem of 
considerable proportions. When such information was given, it was as much incomplete 
as it was embellished. 

63 In the case of Reporter (the English weekly), for instance, the picture was 
obviously different for it was a larger in size (more than 20 pages) and, consequently, 
higher sale price (Birr 1.50). The unit price of a single issue fluctuated from time to time 
depending upon the number of pages, cost of printing and newsprint and other factors: 

1.063 cents (22 pages x 17,000 copies) on 11 Sept. 1999 
0.949 cents (22 pages x 17,600 copies) on 19, Sept. 1999 
0.8533 cents (20 pages x 16,000 copies) on 10, Oct. 1999 

A single issue would be sold to wholesalers for Birr 1.00 and through them, to retail 
distributors and vendors for Birr 1.15 or 1.20 and 1.25 respectively. The paper was 
eventually delivered to the reader for Birr 1.50. 

64 Interview, Fekade, Mekonnen, Tedbabe, Zerihun. 
65 Interview, Fekade, Zelalem. 
66 Interview, Fekade, Mekonnen, Shafi, Zerihun. 
67 Interview, Abebe, Fekade, Shafi. 
68 Interview, Zerihun, Zelalem. 
69 Interview, Alemtsehay, Ephrem, Tedbabe. 
70 Verses taken from "The Freedom of the Press" by Ebenezer Elliot in the 

Northern Star, July 4, 1840. This was quoted by Stanley Harrison, 1974, p. 104. 
71 For it was said that the police and prosecutors would invoke Article 480 of the 

Penal Code in conjunction with Article 410 of the Press Law to detain and charge 
journalists. Article 480 says: 

Whosoever. . . (a) starts or spreads false rumours, suspicions, or false charges 
against the Government or the public authorities or their activities, thereby 
disturbing or inflaming public opinion or creating a danger of public disturbances; 
or (b) by whatever accusation or any other means foments dissension, arouses 
hatred, or stirs up acts of violence or political, racial or religious disturbances, is 
punishable with simple imprisonment [extending up to three years; see article 105 
of the Penal Code] or fine. 

72 Interview, Befekadu, Dawit, Sisay. 
73 Paradoxically enough, the earliest (in February 1984 E.C., three months after the 

enactment of the press law) casualty of the press law were journalists working in the 
government owned Addis Zemen. They were imprisoned, charged in a court for spreading 



- 7 5 -

malicious news (on the pros and cons of democracy in Ethiopia) and then set free (See 
Tedbabe, p. 1990 E.C.: 42). 

74 The record of one of Ethiopia's leading private papers, 'Tobiya', tell the story 
eloquently. It was established in 1984 E.C. and in the course of the subsequent seven 
years its sale was prohibited, issues confiscated, it was suspended, was forced to close, 
and was a victim of arson attack, and reporters and other staff suffered penalties of 
various kinds on numerous occasions (See also Tedbabe, 1990 E.C.: 47-48). 

75 Interview, Biruck, Sisay, Yonas. 
76 Interview, Befekadu, Sisay, Zegeye. 
77 Interview, Befekadu, Sisay, Yohannis, Yonas. 
78 Average daily wage in Ethiopia was, according to a World Bank survey, less than 

two dollars and the price of a newspaper ranged between Birr 1.00 and 1.50 (See 
Befekadu and Berhanu, 1999/2000: 98). 

79 ODA, 1996: 39; Sommerlad, 1966: 74-75. A research on newspaper- reader 
ratio, which has not been done so far, would have been indicative of the purchasing 
power, literacy rate and pace of urbanization evident in the capital. 

80 This is a reference to the seizure of 8000 copies of a Tigrigna language 
newspaper called Dehay in the southern border of Tigray with Wollo in November 1985 
E.C. 

81 A case in point is a magazine called A 'emro, which was destroyed by the police 
in Debre Sina in early 1986, E.C. 

82 Publishers and EFPJA had tried hard, but in vain, to put an end to this chronic 
tendency towards undermining the progress of a free press enterprise. 

83 For instance, a story about fighting or preparations for a fight between Derg 
generals (with photographs of 56 of them) and the EPRDF forces appeared in succession 
in a newspaper called Adwa from February 1986 to August 1986 E.C. Mengistu Haile 
Mariam's photo had, indeed, become a regular feature in many private papers (See 
Tedbabe, 1990 E.C.:75 and Kakuna Kerina, 1996:19). 

84 Interview, Alemtsehay, Befekadu, Ephrem, Goshu, Yohannis, Yonas. 
85 Interview, Biruck, Dawit, Sisay, Qidist, Netsanet. 
86 Interview, Befekadu, Dawit, Sisay, Yohannis, Yonas. 
87 A case in point is Tobiya, which experienced frequent reshuffling of its editors 

over the last five years (Tedbabe, 1990 E.C.:70; Interview, Goshu, Wole): 



- 7 6 -

No Name Position Date of Reshuffle 
in E.C. 

1 Mulugeta Lule Editor-in-chief 5/3/85 
Emiru Worku Deputy editor-in-chief 5/3/85 

2 Goshu Moges Editor-in-chief 26/9/86 
3 Taye Belachew Editor-in-chief 11/3/87 
4 Goshu Moges Editor-in-chief 4/11/87 
5 Anteneh Merid Editor-in-chief 15/1/87 
6 Taye Belachew Acting editor-in-chief 12/3/87 
7 Goshu Moges Editor-in-chief 24/3/87 
8 Arega Wolde Qirqos Editor-in-chief 1/4/89 
9 Biru Tsegaye Acting editor-in-chief 5/6/89 
10 Arega Wolde Qirqos Editor-in-chief 6/9/90 



- 7 7 -

REFERENCES 

'AemroMarch 11, 1907 E.C. 

Afework Woldegaber. 1983. "Journalism During the Italian Occupation, 
1935-1940." BA Thesis. Foreign Languages and Literature, A.A.U. 

Ansah, P.A.V. 1991. 'The Legal and Political Framework for a Free and 
Pluralistic Press in Africa." Working Document Prepared for the 
UN/UNESCO Seminar on Promoting an Independent and Pluralistic 
African Press, Windhoek, Namibia, 29, April - 3 May, 1991. 

Barton, Frank. 1966. The Press in Africa. Nairobi: East African 
Publishing House. 

Barton, Frank. 1979. The Press of Africa: Persecution and 
Perseverance. New York: Africa Publishing Co. 

Befekadu Degefe and Berhanu Nega. 1999/2000. Annual Report on the 
Ethiopian Economy Vol. I. 1999/2000. Addis Ababa, The Ethiopian 
Economic Association. 

Boafo, S.T. Kwame. 1992 "Mass Media in Africa: Constraints and 
Possible Solutions." Media Development, Vol. 39. No. 1. 

Deneke Berhanu M. 1991. "The Development of Magazine Publishing: 
The Case of Ethiopia." MA dissertation in Journalism Studies, 
Cardiff University College. 

Ethiopia - Transition to Democracy. 1991. Proceedings of a Workshop, 
Washington, DC.: National Academy Press. 



- 7 8 -

Harrison, Stanley. 1974. Poor Men's Guardians: A Record of the 
Struggles for Democratic Newspaper Press, 1763-J973. London: 
Lawrence and Wishart. 

Hussein Ahmed. 1998. "Islamic Literature in Ethiopia: An Overview." 
Ethiopian Journal of Languages and Literature. Addis Ababa: 
Institute of Language Studies, Addis Ababa University. 

Kaplan, Irving et al. 1971. Area Hand Book of Ethiopia. Washington. 
DC: USA Government Printing Offices. 

Kerina, Kakuna. 1996. Clampdown in Addis: Ethiopia's Journalists at 
Risk. New York: Committee to Protect Journalists. 

Lenin, V.I. 1972. "The Communist Press." In Lenin About the Press 
New York. 

Mahteme Selassie Wolde Mesqal. 1962 E.C.. Zekre Neger. Addis 
Ababa. 

Mairegu Bezabih 1999. "Access to Information and Press Freedom in 
Ethiopia." Paper prepared for the symposium on Development and 
Public Access to Information in Ethiopia. Forum For Social Studies, 
25 March 1999. 

Markakis, John. Ethiopia: Anatomy of a Traditional Polity. Oxford. 
1974. 

Markakis, John 1974 and Nega Ayele. 1978 Class and Revolution in 
Ethiopia. London. 

Ministry of Information. 1966. Patterns of Progress: Mass 
Communication in Ethiopia. Addis Ababa. 





- 8 0 -

Journalism: Into the Newsroom. New Delhi: Prentice-Hall of India. 

The Ethiopian Human Rights Council. 1995 (March). Democracy, Rule 
of Law and Human Rights in Ethiopia: Rhetoric and Practice. Addis 
Ababa. 

The International Transparency Commission on Africa (ITCO-Africa). 
1995 (August). Federal Ethiopia at Cross-Roads. London. 

Tobiya (Amharic Weekly), Year 6, No. 36, Tahisas, 1992 E.C. 

Wuletaw Baye 1990 E.C. "Ye Pres Netsanet Be Etiyopia". B.A. Thesis. 
Ethiopian Languages and Literature. A.A.U. 



- 8 1 -

DOCUMENTS 

Civil Code of the Empire of Ethiopia, Proclamation No. 165/1960. 
Negarit Gazeta. No. 2. 

Commission For Organizing the Party of the Working People of 
Ethiopia, Proclamation No. 174/1979. Negarit Gazeta. Year 31. 
No.l. 

Constitution of the FDRE, Proclamation No. 1/1995.. Negarit Gazeta. 
Year l ,No. 1. 

Constitution of the PDRE, Proclamation No. 1/1987. Negarit Gazeta. 
Year 47, No. 1. 

Declaration of Windhoek On Promoting An Independent and Pluralistic 
African Press, UN/UNESCO Seminar Held in Windhoek, Namibia 
29 April-3 May 1991. 

Definition of Powers and Responsibilities of Ministers (Amend. No. 2), 
Order No. 46/1966. Negarit Gazeta, Year 25 No. 9. 

Definition of Powers and Responsibilities of Ministers. Proclamation 
No. 127/1977. Negarit Gazeta, Year 36 No. 29. 

Penal Code of the Empire of Ethiopia. Proclamation No. 158/1957. 
Negarit Gazeta. No. 1. 

Printing Press Control Proclamation, Proclamation No. 28/1942. Negarit 
Gazeta, Year 2 No. 27. 



- 8 2 -

A Proclamation to Provide for the Freedom of the Press. No. 34/1992. 

Revised Constitution of the Empire of Ethiopia. 1955. 

Transitional Period Charter of Ethiopia, No. 1, Year 50 July 1991. 
Negarit Gazeta, No. 1, Year 50. 







APPENDIX II (B) 

MAJOR ENGLISH AND OTHER LANGUAGES 
NEWSPAPERS PUBLISHED: 1941 -1974 

No Name Approximate 
Year of 

Foundation 
(E.C.) 

Language Place of 
Publication 

Date of 
Issuance 

Remarks 

1 Addis Reporter 1960-70 English Addis 
Ababa 

Weekly Publisher: 
Ethiopian Patriots' 
Association 

2 Addis Soir 1965-1975 French " Daily MOI 
3 Addisitu Ethiopia 1955 English/ 

Amharic/ 
Italian 

Asmara 

4 The Daily News 
Bulletin 

1941 English/ 
French 

A.A Daily MOI 

5 The Ethiopian 
Herald 

1944 English Weekly 

6 The Ethiopian 
Star 

1941 

7 Giomale Dell 
Eritrea 

1950 Italian Asmara Daily Italian Information 
Dept. 

8 IL Matino 1954 " " Weekly 
9 IL Quotidiano 

Eritrea 
1944 English/ 

Italian 
Daily Information Dept. 

10 L. 'Ethiopie d ' 
Aujourd Hui 

1953 French 

11 Medio Oriente 1952 Italian/ 
French 

A.A. 
Asmara 

Monthly 

12 Progres 
Economique 

1950 French A.A Weekly 

13 Voice of Ethiopia 1955/56 English/ 
Amharic 

After 1961 it was 
published 
independently in 
Amharic 



APPENDIX III 

MAJOR PERIODICALS IN ETHIOPIA: 1974-1991 

No Title Language Place of Publication Date of Issuance Publisher 
1 Addis Zemen Amharic Addis Ababa Daily MOI 
2 A1 Alem Arabic Weekly 
3 Berissa Oromifa 
4 The Ethiopian Herald .English Daily 
5 Le Progres Socialiste French Irregular 
6 Ye Zareyitu Ethiopia Amharic Weekly 



APPENDIX IV 
PERSONNEL IN SELECTED NEWSPAPERS 

CAPITAL ET'OP' 
No Responsibility Size No. Responsibility Size 

1 Editor-in-Chief 1 1 Publisher 1 

2 Deputy Editor-in-chief 1 2 Managing Editor Manager) 1 

3 Managing Editor 1 3 Editor-in-Chief 1 

4 Reporter 4 4 Deputy Editor-in-Chief 1 

5 Circulation Officer 3 5 Columnist 3 

6 Freelancer 2 6 Distributors/Circulation 2 

7 Secretary 1 7 Secretary 1 

8 Messenger 1 8 Guards 1 

9 Advertising Agent (By 
Commission) 

2 Total 11 

Total 
Permanent 
Temporary 

16 
12 
4 

THE SUN 
No. Responsibility Size 

1 Editor-in-Chief 1 
2 Administrator (Administration and Finance) 1 
3 Sales & Advertising Manager 

- Advertising Agents (Temporary-
Commission) 

1 

4 Circulation Manager 1 
Total 4 

TOMAR BEZA 
No. Responsibility Size 

1 Editor in-Chief: Publisher 
/Proprietor 

1 

2 Deputy Editor-in-Chief 1 
3 Reporter 2 
4 Columnist 

Historical free lancer 
1 

5 Secretary 1 
Total 7 

No. Responsibility Size 
1 General Manager 

Publisher/Proprietor 
1 

2 Managing -Coordinator Editor 1 
3 Editor-in-Chief 1 
4 Deputy Editor-in-Chief 1 

5 Reporter 1 
6 Columnist (permanent) 3 
7 Sales/Circulation Head 
8 Advertisement Collector 3 

Freelancers 50% 1 
9 Secretary 1 

Total 16 



FIAMETA 
No. Responsibility Size 

1 Editor-in-Chief 1 
Publisher/Proprietor 

2 Deputy Editor-in-Chief 1 
3 Editor 1 
4 Senior Reporter: Economic/ 

Political 
1 

5 Religions Affairs 2 
6 Public Relations Officer 1 
7 
8 

Circulation Manager Secretaries 1 
4 

9 Publication Affairs Coordinator 1 
Total 13 

MORESH/GOH 
No. Responsibility Size 

1 Publisher /Proprietor 1 

2 Editor-in-Chief 1 
3 Deputy Editor-in-Chief 1 
4 Managing Editor 1 

5 Publication Affairs Head 1 
6 Reporter 1 

7 Editor (News Editor) 1 
8 Translation Head Tigrigna-

Amharic 
1 

9 Proof Readers/ Radio 
Monitoring 

1 

Total 11 




